Svar: Vitaminer og kosttilskud
28. august 2010
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Heidi
Normalt anbefales det at man supplerer barnets kost med en almindelig multivitamintablet, hvis barnet spiser med lille appetit og spiser sparsomt. Spiser barnet sundt og varieret, så behøver man ikke give yderligere tilskud ...
Sundhedsstyrelsen skriver:
"Generelt er der ikke behov for at give tilskud af vitaminer og mineraler ud over de anbefalede til raske børn. Kosttilskud er uegnede og unødvendige for børn under 1 år. Naturlægemidler bør ikke bruges til børn under 2 år".
"Kosttilskud skal registreres hos Fødevarestyrelsen. Kosttilskud må ikke markedsføres som havende en forebyggende eller helbredende virkning. Det er således i strid med Fødevarelovgivningen, hvis producenterne hævder, at man kan forebygge eller helbrede sygdomme med et kosttilskud".
Citat Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005.
Da din datter er over 2 år, er der ikke specifikke retningslinjer omkring kosttilskud og ekstra vitaminer osv. til hende - det er en individuel vurdering du må lave.
Det er korrekt at man naturligvis godt kan overdosere og komme til at give for meget. Jeg synes I den forbindelse at du skal tale med jeres læge om, hvad der vil være okay og hvad du måske skal ændre på. Spædbørn og børn generelt er mere følsomme overfor overdosering end voksne og derfor vil det være relevant at tale med jeres læge om, hvad du skal give og hvorfor :)
Der er i princippet ikke noget i vejen med de produkter du nævner, mange har glæde af at give deres børn forskellige former for tilskud og oplever også at børnene får det bedre, virker mindre snottede osv. Trods det faktum, at man ikke kan forebygge sygdom med kosttilskud ...
Men spørgsmålet er om ikke din datter kunne få en del af sit behov for disse ting dækket ved at give hende mere varieret kost. Det vil f.eks. være rigtig godt at give hende fisk flere gange om ugen - både til frokost og til aftensmad. Fisken indeholder både sunde omega-3 fedtsyrer og også vigtige vitaminer og mineraler som D-vitamin, jod og selen og netop disse ting får hun ikke, hvis hun får fiskeolie som kapsler.
Hvis I er en familie der stort set aldrig spiser fisk og du synes det er helt umuligt at få fisk på menuen til dit barn, så kan fiskeolie være et alternativ, der kan dække behovet for omega-3 fedtsyrer. Og så skal fiskeolien netop suppleres med en god alsidig kost eller en multivitaminpille ved siden af, for at få de vitaminer, som mangler, når man ikke spiser fisken direkte :)
Så flere tanker frem og tilbage og jeg synes faktisk du skal prøve at tale med jeres læge omkring det :)
Håber dog at du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske