Svar: Søvn dag og nat - 9 mdr.
28. august 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Sine
Tillykke med at du venter dig igen - det lyder jo fantastisk, men også hårdt med to børn med kun 1 års mellemrum ... Det skal dog nok gå fint og på sigt vil de to ganske givet få stor glæde af hinanden :)
At Kornelius ikke sover særlig godt om natten skyldes sandsynligvis flere ting. Jeg har tidligere fortalt dig om søvnassociationer og problemstillinger her, så det behøver jeg ikke gentage - men du skal naturligvis stadig være opmærksom på, hvorvidt han falder i søvn med sin flaske i munden om aftenen eller registrere at sove uden denne afhængighed.
Dertil kommer sutten ... Sutten kan være en god søvnassociation, men det kan bestemt også blive en mindre god. Du fortæller at Kornelius ofte vågner om natten, får en sut og derefter videre - dette mønster kan gentage sig op til 10 gange på en nat. Det lyder som om at han har det, jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn?
Det opstår, når børn får en vane med at skulle have sutten i munden hele natten, for at kunne sove - og den dårlige vane betyder især, at det er mor eller far som skal komme sutten i munden på barnet ...
Når børn falder i søvn og sover tungt, slappes alle muskler i deres krop, så de er helt afslappede og tunge. Det er ikke kun arme og ben, der slapper af – det gør kæbemuskulaturen også, og derfor er det helt naturligt, at børn taber sutten, når de sover godt. Det er tegn på, at de er i dyb søvn. Det er altså ikke meningen, at sutten skal blive i munden hele natten, eller at du skal putte den i munden på ham, hver gang han taber den, for det lærer ham jo netop, at han ikke kan sove uden sin sut.
Der er altså en risiko for at jeres dreng vågner hver time natten igennem fordi han har lært at hver gang han taber sutten, så kommer I og giver ham den i munden, hvorefter han så kan falde i søvn igen - indtil han har sovet lidt og taber den igen ....
Det er naturligt og helt okay, at han får en sut, når han puttes til natten, fordi den kan have en beroligende effekt og hjælpe ham til at overgive sig til søvnen lige der. Men det dur ikke, hvis han har brug for den gentagende gange og det første I skal gøre er derfor at hjælpe ham til at sove videre, uden at få sut (eller vand i munden - princippet her er det samme). I stedet kan han beroliges med ord og kærtegn og mærke at I er der og passer på ham. Han kan også sove med en klud – en klud kan være lettere for ham selv at finde og trække til sig, når han vågner om natten.
Det næste I kan gøre er at lære ham at finde sin sut selv om dagen, med den alder han har, vil han godt kunne lære dette. Start med at lære ham at føre sutten op til munden. Giv ham konsekvent sutten i hånden og lad ham selv udføre denne bevægelse.
Kom flere sutter i sengen, så han lettere kan finde en sut om natten. Når han vågner om natten, så hjælp ham med at søge efter sutten i sengen og selv komme sutten i munden. Det er en måde at gøre ham selvhjulpen på, så I ikke behøver stå op for at give denne service :)
Alder, udvikling, start i vuggestue, måske er han også blevet lidt forkølet hermed - det hele spiller ind og giver en naturlig urolig søvn.
Måden han sover på om dagen har betydning og det vil være rigtig godt, hvis han kan nøjes med at sove to lure dagligt og altså arbejde på en formiddagslur på f.eks. 45 minutter og en middagslur på 1½-2 timer, hvorefter han så kan holde sig vågen til aftensmaden, blive badet, puttet og så sove godt.
Det er sådan at al søvn der ligger efter kl 16 vil 'æde' af nattesøvnen, så han enten vil begynde at være svært at få til at sove allerede kl. 20, så han vågner meget tidligt om morgenen, eller så han f.eks. har en opvågning midt om natten. Så det er en god idé at forsøge at køre en rytme, hvor han sover en lidt længere middagslur og så kan nøjes med kun en lur dagligt.
Han har brug for to flasker dagligt frem mod at han er 1 år og det vil her være rigtig godt at give ham en flaske inden middagsluren, det kan de også gøre i vuggestuen, netop for at få ham til at sove en længere lur midt på dagen. Den anden flaske kan han så få inden han puttes om aftenen, ligesom han får nu :)
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske