Svar: Besværligt putteritual
28. august 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Mor og Far
Tak for jeres brev, jeg vil gerne dele mine tanker med jer og give lidt forslag til, hvad I kan ændre på :)
For det første hører det med til jeres drengs alder og udvikling at sove kortvarigt om dagen. De fleste børn vil i 3-4 månedersalderen begynde at powernapper mere. De sover altså ikke så lange lure som de tidligere har gjort.
Børn i denne alder ofte er meget opmærksomme på verden, de følger tydeligvis med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. De spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, spiser lidt mere, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
I fortæller at jeres dreng ofte sover 4-5 lure i løbet af en dag, han sover ofte to lure i løbet af formiddagen, 2 lure i løbet af eftermiddagen + en powernap om aftenen - han hører altså til de børn som lyder til at powernappe rigtig meget :)
Det vil derfor være en rigtig god idé at I nu arbejder på at han skal have en rytme med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Nogle gange ligger den sidste lur så sent, at sengetiden udskydes. Derfor går mange børn i denne alder forholdsvis sent i seng, sover måske først til natten kl 22 - men det ændrer sig igen, det er en periode og det er normalt.
Det at barnet begynder at sove kortvarigt og samtidig spiser ukoncentreret gør ofte at man kommer ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at barnet får lidt mere mad. I første omgang handler det om at barnet skal have mere mælk og det er her rigtig fint at I er opmærksomme på at hans mælkeindtag faktisk er blevet øget og at I derfor supplerer amning med flaske, for at mætte ham ekstra.
Hvis I oplever ham meget sulten og parat, kunne I overveje om han skal begynde med lidt skemad. Måske er det for tidligt, måske er det passende at begynde nu, hvor han er fire måneder ... I må prøve at vurdere det ud fra hvordan han virker. Men i løbet af 1-2 måneder vil skemaden være relevant og netop det at han starter op med fastere føde, vil naturligt være med til at give mere rytme i løbet af dagen og det betyder at han stille og roligt vil begynde at sove anderledes og mere sammenhængende.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske/Ammes og sover videre
Morgen 7-8: vågner og dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Flaske/Ammes og puttes til middagslur
Frokost 11.30-12: En lille smule grød af ris, majs, hirse, quinoa, evt. med frugtmos, vand af kop. ...
...
Flaske/Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Flaske/Ammes
Sover sin 3 lur
(Aften 18: Grød eller grøntsagsmos af f.eks. kartoffel og gulerod, vand af kop - dette skemåltid introduceres ikke før han f.eks. er omkring 5 måneder og skemaden om dagen fungerer)
Flaske/Ammes og puttes til natten kl. 20 - tidspunktet afhænger af hvor sen og hvor lang den 3 lur er.
Sen aften 23-24: Flaske/Ammes
Nat 03: Flaske/Ammes
Som det fremgår af planen er det vigtigt at han ikke puttes alt for tidligt. Det er vigtigt at I aktiverer ham, hjælper ham med at trille, bruge sin krop osv. så han oplever fysisk træthed. Synger for ham, lader ham kigge efter jeres hænder når I synger med fagter, pludrer med ham osv. så han lytter og bruger sig selv mentalt og får øvet sin kommunikation.
Han skal være både fysisk og mentalt træt, når han bliver puttet.
Mælk og mad adskilles i løbet af dagen og han får begge dele på faste tidspunkter og med en fast rytme. Det vil påvirke hans indre ur og hjælper ham til bedre søvn på sigt.
Mælk indgår stadig som en fast del af det at blive puttet, som en naturlig del af hans putteritual. Uanset om det så er flaske eller bryst han får. Flasken kan med fordel gives der, hvor I ønsker han skal sove, så han ikke oplever at blive flyttet midt i det hele og vågner mere op og bliver ked af det.
Og når du ammer ham inden han skal sove, så skal du prøve at putte ham fra din favn og ned i sengen, barnevognen eller hvor han nu skal sove lige der, hvor han misser med øjnene og registrerer hvor han bliver lagt, men er træt nok til at falde til ro.
Så når din dreng skal sove, så tænk på at han skal være fyldt godt op med mad for at kunne sove godt. Svøb ham evt. og se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er svøbt og det vil være rigtig godt, at han puttes med en sut og også har en sutteklud ved sit ansigt, det giver lidt samme fornemmelse, som når han ligger på din brystkasse eller ligger ved dit bryst...
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Altså i stedet for at sidde med ham og hoppe med ham på bolden, så skal I nu lulle ham i søvn, der hvor I ønsker han skal sove.
Ligger han i barnevognen, så tril vognen lidt frem og tilbage, vug ham i vognen. Ligger han i sin seng, så lul ham til ro med jeres hænder og beroligende ord som "sshhh-sshh" eller lignende :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske