Svar: Modermælkserstatning i mad
10. juli 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Helle Hansen
Jeg synes din datter lyder til at vokse godt, trives og være god til selv at regulere sit behov.
Du skal endelig ikke trække mængden af erstatning i grød fra. Din datter har fortsat behov for sin mælk ved siden af sin skemad og hun får ikke for meget.
I begyndelsen vil en portion skemad ikke kunne udgøre det for hende behov for flaske, og derfor vil det være en god idé fortsat at tilbyde flaske efter grød, eller før hun skal sove. Efterhånden som hun bliver ældre, vil hun kunne drikke mere mælk eller vand af en kop ved siden af skemaden og på den måde vil mælkindtaget fortsat fylde en del, men antallet af flasker bliver sat ned.
En plan med f.eks. 3 måltider skemad ser således ud:
Morgen: flaske
Formiddag: grød og evt. flaske
Frokost: grød eller grøntsagsmos, evt. frugtmos til dessert og evt. flaske
Eftermiddag: flaske
Aften: grøntsagsmos, evt. frugtmos til dessert og evt. flaske
Sen aften: flaske
Nat: evt. flaske
Som du kan se er der fortsat mange flasker ved siden af skemaden:o) Små børn spiser små mængder mad flere gange om dagen og det er nødvendigt, for at de har energi nok til at vokse.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske