Svar: Efter ammestop - kan man stadig amme?
12. juli 2004
Alder:
11 mdr.
Kære Mette
Hos nogle kvinder forsvinder mælken stort set med det samme, når de stopper amningen og hos andre kvinder vil det fortsat være muligt at presse lidt mælk ud af brystet, selv om det er lang tid siden de stoppede med at amme. Jeg har hørt kvinder fortæller at de flere år efter endt amning kunne presse lidt mælk ud af brystet.
Når man ammer, så fungerer det jo sådan at når barnet dier, så sendes der nogle impulser op til hjernen og så begynder nedløbsrefleksen. Stimulationen af brystet er således med til at give mælk. Derfor kan det godt være at din datter kan sætte lidt igang, ved at blive lagt til igen.
Jeg må blive dig svar skyldig omkring hvorvidt mælken er for gammel. Umiddelbart så burde den jo ikke være det i og med at der jo sættes ovenstående impulser igang, når hun dier hos dig.
Hvis man tænker på gamle dage, hvor man havde 'ammer', så kunne disse kvinder jo også lægge andre kvinders børn til gennem flere år.
Du skal tænke på at jo mere du lægger til, jo mere mælk kommer der også og din datter vil jo i takt med at hun bliver ældre også blive mere bevidst. Da hun tilsyneladende selv har sagt fra da hun var 10½ mdr gammel, så må du nok regne med at det er dig, som mor der skal sige fra denne gang. Men når bare du ved det, så er det jo ikke et problem.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske