Svar: Børn og the
5. september 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Maibrit
Når små børn er forkølede, så kan det være udmærket at give dem lidt te - det vil ofte være kamillete eller hvid te man anbefaler til børn, fordi indholdes af koffein er lavt i disse teformer. Også grøn te kan gives, men der er mere koffein i grøn te end der er i hvid te ...
Tidligere gav man spædbørn kamillete, når de f.eks. havde ondt i maven. Det gør man ikke så meget mere, men det kan stadig bruges at give børn te, hvis de lider meget af mavekneb. Det man skal være opmærksom på er, at spæd og småbørn ikke må drikke så store mængder te, at det går ud over deres mælkeindtag. Der er jo ingen næring i te og derfor er det ganske lidt de bør få af det.
Der må gerne kommes sukker i te, ca 1 tsk til 100ml vil være okay, sukker kan også virke smertestillende på små børns maver, hvis det er problemet. Der må bruges honning i te, hvis barnet er blevet 1 år - men ikke før.
Med den alder din dreng har, så er der ikke problemer i at han får en lille kop te f.eks. om morgenen, inden han skal af sted til vuggestuen. Hvis han er lidt snottet og sat til i næse og svælg - det bliver mange jo i løbet af efterår og vinter, - så kan det være udmærket at løsne med en lille kop te.
Han må også gerne få lidt frugtte, hvis I andre drikker det. Men som udgangspunkt er det bedst at vælge tetyper med så lavt koffeinindhold som muligt :)
Håber du kan bruge dette videre.
Fortsat held og lykke og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske