Brev:
En meget sulten dame
6. september 2010
Alder:
12 mdr.
En meget sulten dame
Kære Helen
Så har vi atter brug for din indsigt.
Lillesøster Marie er lige blevet 1 år, og har kravlet i den sidste måned. Hun er en stor dame - ca. 12 kg - men man kan se at kravleriet har reduceret maven, og hun kæmper allerede nu for at komme op at stå.
Jeg er klar over at en kampvægt i den størrelse ikke er den bedste belastning for benene, og vi pacer hende på ingenmåde mht at gå - det kommer, når hun ikke gider kravle længere. Men kravleriet - og måske også vuggestuestart, der faldt for en måned siden - har givet os en lille udfordring: Hun er smaddersulten!
Vi havde ellers droppet natflasken for nogen tid siden, efter råd fra SP, der mente at det gjorde hende for tyk, og Marie sov sådan set også ok uden den. Men nu hvor hun er startet i vuggestue, kan vi ikke nå at fylde nok mad på hende ila dagen, og må derfor ty til en ekstra flaske om natten. Vi er typisk hjemme fra institution ved 16:30-17:00 tiden. Her får pigerne en snack i form af grøntsager, en grovbolle, lidt youghurt eller andet.
Vi spiser typisk 17:30-18:00, og de bades efter aftensmaden. På det tidspunkt er Marie godt træt efter en lang dag, med mange indtryk, og det er ikke altid vi kan nå at give hende grød, før hun går mentalt omkuld. Hun bliver som oftest puttet med en flaske på 210 ml nan2, som hun tager det hele af, og så er der udsolgt kl. 20.00. Den seneste måned er hun så begyndt at melde sig igen ved 4-tiden, eller lidt før.
Har vi udfaset natflasken for tidligt, er det ok evt. at give vælling om natten, og skulle man overveje at skifte til Nan3? Og hvornår skal flasken egentlig helt ud af billedet?
Det skal siges at hun kun får - eller fik - en flaske ila dagen, fordi vores sp skulle passe på vægten hos hende. Hun får minimælk, vi passer på fedtstof, spiser sundt og alt det andet - vi kender det jo fra storesøster, men hun skal jo også have lidt mad (sagde den jyske mor)
Nogen tanker?
Bedste hilsner
Ingrid og Maries mor