Brev:
Den dumme søvn
6. september 2010
Alder:
4 år
Den dumme søvn
Kære Helen
Den dumme søvn - ja sådan er det blevet hos os igen. Som du givetvis husker af mine mange mange breve, havde vi, i en periode over to år, kæmpeproblemer med at få Ingrid til at sove før kl. 23, givetvis fordi vuggestuen lod hende sove for lang en lur.
Da hun skiftede til børnehave for 1 1/2 år siden, droppede hun selv lynhurtigt luren, og det var en drøm at putte hende kl. 20 hver aften. Det at få to timer foræret hver aften var jo guld værd, efter al den tid med putte-besvær.
Nu er der så problemer igen. Hun er lige blevet fire år, og bliver i princippet puttet kl. 20, men kan igen tage helt op til 2 timer at få til at sove. Hun står ud af sengen, vil have at vi skal være hos hende, siger hun keder sig, siger hun er bange for mørke, selvom der er lys tændt, griner, læser bøger, hører lidt musik, laver sjov, og driver os til vanvid. Kort sagt - hun kører rundt med os.
Om morgenen er det den modsatte verden - vi bruger tyve minutter om morgenen på at få hende ud af sengen, sidder klar med juice og sjov, og prøver at have overskud, mens pigebarnet er vrøvlet, pylret og træt - forståeligt nok, når man først sover kl. 22, og skal op kl. 7.
Så først og fremmest, hvad er søvnbehov typisk for en fire-årig, og hvordan filan kommer vi ud over at jeg skal sidde ved hende og stryge hende over det 3. øje, til hun sover. For det holder mor ikke til :)
Er det bare en fase igen, eller hvad sker der med søvn, når man er fire?
Noget andet er at hun ret konsekvent kommer dappende ind til os ila natten, og vil putte - jeg tror egentlig ikke at det er fordi hun har mareridt - hun vil bare hellere sove inde hos os. Vores seng er bred nok, og jeg foretrækker det fremfor en madras på gulvet, men det er trods alt ved at være en udfordring.
Tips, tanker og tricks modtages som altid med kyshånd.
Bedste hilsner
Ingrid og Maries mor