Svar: Den dumme søvn
6. september 2010
Alder:
4 år
Kære Ingrid og Maries mor
Ja hun har altid været sin egen, jeres lille Ingrid, når det kommer til det med søvn ... og sådan er det så stadig, selvom hun nu er blevet 4 år :) Hold op hvor tiden går.
Gennemsnitligt vil en fireårig have brug for at sove 11-11½ time i døgnet og alle disse timer ligger om natten. Det betyder, at hvis barnet skal op kl. 7 om morgenen, så vil sengetiden altså skulle være ca 19.30-20 for at søvnbehovet bliver dækket. At det er gennemsnitligt betyder at nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere. Men vi kan godt være enige om at det er for sent først at sove kl. 22, når man skal op og i børnehave næste dag. Der er jo heller ikke tvivl om at Ingrid har det rigtig svært med at skulle op om morgenen, fordi hun sover så sent...
Det er vigtigt at hun ikke får lov til at sove længe i weekenden, selvom det er fristende og dejligt, så skal hun faktisk også i weekenden vækkes kl. 7 hvis I vil sikre jer at kunne påvirke hendes rytme til hverdag.
Derudover tænker jeg at Ingrid nok hører til Uglerne eller B- menneskerne og naturligt har den bedste tid om aftenen, det er der hun er mest frisk og synes det er sjovest at lege, først på dagen går det i noget langsommere gear..
Man kan ikke lave en rytme om, hvis man er Ugle, så er man ugle. Men man kan godt forsøge at ændre på rytme og prøve at få den flyttet 1-2 timer.
Det gør I ved at putte hende så sent, at hun naturligt vil falde i søvn i løbet af ca 15 minutter. Det vil sige, at hvis hun plejer at sove kl. 22, så skal I ikke putte hende før kl. 22. Efter 1-2 dage, hvor I har praktiseret dette, så putter I hende 15 minutter før, altså 21.45, derefter 21.30, så 21.15 osv. indtil I rammer kl. 20 som nok er et passende puttetidspunkt for jeres datter.
I skal indføre et ritual, som I vil bruge også i tiden frem. Det kunne meget fint være at give hende lidt at spise i køkkenet inden hun kommer i seng, - en banan f.eks. og lidt mælk eller vand, måske en lille kop te og så skal hun i seng. Her skal hun lægge sig ned, lytte til en godnathistorie og sove.
Det samme ritual skal I bruge imens I flytter puttetidspunktet frem og det er her vigtigt at I sørger for at hun som sagt ikke sover længere om morgenen og hun må heller ikke snyde sig til en powernap i løbet af dagen. For hun vil naturligt blive træt, men det er netop den træthed hun skal mærke. Hun skal netop begynde at få behovet for at komme i seng, hun skal begynde at se frem til at få sin banan, blive puttet og få sin godnathistorie så det bliver det der er i fokus og ikke at rende op og ud af sin seng og lave ballade med mor og far.
Det handler også om at hun lige nu jo også prøver lidt grænser og skal se hvad der sker, hvor langt hun kan gå. Og lige nu forbinder hun det at skulle sove med noget der snildt kan tage 1-2 timer og som er fuldt af sjov og ballade. Og det er I nødt til at vende, netop ved at give hende et nyt ritual, som varer ca et kvarter ...
At hun kommer ind til jer om natten kan handle om at hun drømmer mere, børn i jeres datters alder drømmer ofte meget og mareridt opstår ofte netop i 3-4 års alderen. Hun har stadig meget svært ved at skelne fantasi og virkelighed og det kan være drømme der gør at hun søger jer ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske