Brev:
Hvordan får jeg min søn til at sove i længere stræk?
6. september 2010
Alder:
5 mdr.
Hvordan får jeg min søn til at sove i længere stræk?
Kære Helen
Malte er nu knap 5 måneder og er i rivende udvikling. Det lykkedes mig at få produktionen af mælk op igen, men det varede ikke længe før vi blev nødt til at give ham noget ekstra i form af MME hvis han skulle være nogenlunde tilfreds om aftenen. Han er åbenbart sulten! Vi er godt i gang med skemaden, fordi han på trods af min mælk og ekstra MME begyndte at vågne oftere og oftere om natten og var sulten hver 2. time om dagen.
Han er desværre også begyndt at afvise mit bryst, især om aftenen... han er simpelthen for sulten. Det er dog blevet bedre efter skemaden (selvom han ikke får så meget, så lægger det dog en bund).
Mit spørgsmål nu er i forbindelse med dagssøvn. Jeg gør meget for at sikre, at han er vel-stimuleret, mæt og tør når jeg putter ham, og alligevel vågner han efter ½ time, 45 minutter efter lurene om dagen. Hvis jeg tager ham op der er han træt og sur, skal lægges tidligere osv: en ond cirkel.
Om formiddagen trives han med en time, og om eftermiddagen skal han helst have to - tre timer. Det kræver så at jeg løber i pendulfart mellem stuen og soveværelset. Eller lægger mig ved siden af sengen indtil han sover igen. Dette mønster gør også at han ikke sover ude... jeg kan simpelthen ikke komme derud hurtigt nok, inden han vågner igen. Det har været sådan siden han var 3 måneder.
Hvis vi kører ture i barnevognen falder han i søvn og vågner når barnevognen stopper, eller kort tid herefter. Så ture i vogenen udenfor sovetid er heller ikke godt, da han så bare får en lille lur, og rytmen forskydes. Jeg har læst din bog om søvn, men kan ikke finde flere gode råd... Det skal lige siges, at han sover fint om natten fra 20-21 tiden til kl. 7-8.30, afbrudt af et par amninger.
Har du nogle råd til hvordan jeg får ham til at sove i længere stræk? Og endnu bedre, hvordan jeg kan få ham vænnet til at sove ude i barnevogn, så han får frisk luft?
Her er et eksempel på dagsrytmen, der er nogenlunde regelmæssig:
03.30: ammes godt. Sover igen
07.30: ammes godt. Sover lidt igen eller hygger i sengen
08.30: op
10.00: ammes eller får udmalket mælk i flaske (eller MME )
11.00: er vågnen og frisk. Får 1/4 - 1/2 portion majsgrød med lidt frugtmos. Tilbydes bryst eller flaske (vil dog næsten aldrig have)
Herefter leg og aktivitet
13.30: ammes eller flaske med MME. Puttes, sover straks.
14.30: vågner. Kan måske få ham til at sove igen inden for en halv time
15 - 16: Skemad og mælk (ammes eller MME)
17.00: Hvis han ikke har sovet mere end 45 min. sidst, tager han en kort lur her. Herefter amning.
19.00: bad og flaske (han er ofte så urolig at han ikke vil tage brystet).
19.30-20: sover. Vågner ofte efter en halv time, får sutten og lægger sig til at sove igen
Han tilbydes bryst eller flaske så ofte han melder sig, så jeg tror ikke, det er fordi han er sulten.
Håber du har et par råd, da det kunne være dejligt med lidt tid til andet end baby i dagtimerne!
Hilsen