Svar: Hvordan får jeg min søn til at sove i længere stræk?
6. september 2010
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det lyder ganske rigtigt som om at din dreng er en sulten dreng og det er rigtig fint, at du nu supplere amning med flaske og at du også er begyndt med lidt skemad.
Faktisk tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du kunne begynde at give lidt mere skemad i løbet af dagen. Jeg vil foreslå dig at du øger ham i indtag og giver ham skemad 3 gange dagligt - ikke særligt store mængder, f.eks. bare ½ dl. 3 gange dagligt, vand af kop og så mælk inden han så puttes til en lur. Både for at få lidt ekstra mæthed hos ham, men faktisk også fordi det vil være med til at påvirke hans indre ur og hans rytme.
Jeg vil derudover anbefale dig at du står op om morgenen med ham og ikke lader ham sove længe som nu ... selvom det er hyggeligt :) Dagen starter, når dagen normalt starter for jeres familie og det er netop vigtigt at han kommer op, så lurene ikke rykker sig til senere og senere dagen igennem.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tidspunkter ser således ud:
Morgen 7.30-8: Står op. Tilbydes lidt grød, kun ½ dl. evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur kl. 9.30-10, sover her måske kun 45 minutter.
Frokost 11: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Leg og aktivitet og ammes eller tilbydes en flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30 som nu.
Når du putter ham til denne lur, må du gerne putte ham i barnevognen og trille ham lidt eller du kan lægge dig med ham i dobbeltsengen og holde ham sovende på den måde - forklaring følger.
Eftermiddag 16: Ammes eller flaske og tager sandsynligvis en kort lur her - de fleste børn kan først undvære denne i 6 måneders alderen.
Aften 18: Grøntsagsmos og tilbydes også en agurkering i hånden at sidde og gumle på selv, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 20.
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre hos mor til dagen så begynder med morgengrød.
Som du kan se har jeg i forhold til din plan indført et mælkemåltid omkring midnat, sen aften. Dette fylder ham ekstra op til natten og gør at han kan sove et længere stræk inden han har brug for mælk igen. Han kan derfor nøjes med morgenamning kl. 05/06 og være parat til at stå op og få grød kl. 7.30 og ikke først 8.30 som nu ...
Som det også fremgår af planen, så foreslår jeg også at du forsøger at putte ham i barnevognen til middagslur og de dage, hvor det ikke kan lade sig gøre, lægger dig med ham.
Han lyder til at være tryghedssøgende og have behov for at vide at du stadig er der, så hvis du er der, så vågner han op, registrerer det og sover roligt videre. Hvis du ikke er der, så kan han ikke sove videre og vågner så yderligere op og kan ikke falde i søvn igen.
For at give ham roen og lære ham at du er der og få ham vænnet til at sove et længere stræk midt på dagen så vil det være rigtig fint at du således lægger dig ved siden af ham, lige kærtegner ham lidt, giver ham en putteklud eller lignende, som på sigt vil hjælpe ham til at finde roen selv også selvom du ikke er der.
Og så vil det også være rigtig fint, hvis du kunne trille ham i barnevognen i en periode. Igen for at lære ham at midt på dagen sover han et længere stræk og netop for at holde ham sovende, er du nødt til at gå ... PÅ sigt skal han naturligvis kunne sove i sin vogn selv, men lige nu lyder det som om at du er nødt til at hjælpe hans indre ur på vej, du er nødt til at hjælpe ham til en rytme, hvor han naturligt sover 1½-2 timer til middag, som du skønner hans behov er.
Nærhed, trygheden, det at føle sig omsluttet og nær dig kan i barnevognen også gøres med en putteklud, men derudover vil det måske være godt for ham at blive puttet i en voksipose, eller lignende, altså en sovepose som omslutter ham og holder ham varm, en sovepose kan gøre ham mere tryg. Du vil også kunne putte ham i den indendøre og derefter flytte ham ud i vognen og det kan hjælpe ham til at acceptere det at blive lagt i sin barnevogn bedre :)
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske