Svar: Manuel fjernelse af moderkagen
11. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Louise
Først et stort tillykke med den lille pige.
Moderkagen løsner sig normalt spontant inden for 20 minutter efter fødslen og når den løsner sig afgives der normalt en lille skylle blod. Man beder ofte kvinden om at presse, når moderkagen skal ud, imens jordemoder eller læge forsigtigt trækker og sørger for ikke at overrive nogen af fosterhinderne.
Hvis det ikke er muligt at løsne moderkagen manuelt, vil man ofte være nødt til at bedøve moderen, for at få moderkagen ud. Det er vigtigt at få moderkagen ud, for at livmoderen kan trække sig sammen og for at moderen ikke skal bløde for meget, altså miste for meget blod. Efter fjernelse af moderkagen giver man ofte moderen et drop eller insprøjning, som skal få livmoderen til at trække sig sammen. Er der efterladt væv i livmoderen efter fødslen, vil der være risiko for infektion.
Ved cirka to til tre procent af fødslerne i Danmark vil der være en fastsiddende moderkage. Det er således en af de fødselskomplikationer, som du ikke er ene om at have oplevet. Jeg kender desværre ikke til risikoen/statistikken for at det kan ske ved en anden fødsel.
Jeg er sikker på at din datter ikke har taget skade af de timer I har været adskilt. Det har 'været et nødvendigt onde':o) Var din datter ikke sammen med far imens du fik moderkagen fjernet, så er deres bånd til gengæld nok blevet stærkere:o)
Fortsat held og lykke med hende og husk at hun ikke skal sove hele tiden. Hvis fødslen har været hård også for hende, så er det vigtigt at du holder lidt gang i hende, så du er sikker på at hun får nok at spise:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske