Brev:
Ro over spisesituationen
6. september 2010
Alder:
9 mdr.
Ro over spisesituationen
Hej!
Jeg skriver for at høre om du kan hjælpe os med at få noget ro over spisesituationen. Det er virkelig slemt nu synes jeg, og jeg tror vi alle får ondt i maven hver gang det nærmer sig spisetid!
Vores lille dreng nægter for det meste at spise, især hvis vi forsøger at give ham noget på ske. Oftest drejer han hovedet væk uden at forsøge og smage, og han bliver rigtig vred hvis vi bliver ved med at prøve. Han har ellers hele tiden været meget glad for mad, og gerne villet smage på alt. Før kunne vi godt få han til at sidde og spise ved at give ham små stykker brød/grøntsager etc. som han selv kunne spise, men nu er det som om det ikke kan gøre det længere.
Så prøvede vi at give han noget legetøj ved bordet, og virkede en ganske kort periode, nu er det ikke spændende mere synes han, selvom vi selvfølgelig har prøvet med forskellig legetøj, sæbebobler og div. Nogen gange protesterer han inden han kommer i stolen, og vi gør nærmest alt for at få ham til at spise noget. Vi går rundt med ham på armen, lar ham stå stå selv ved sofabordet eller sidde og lege mens vi giver ham noget, se fjernsyn, sidder med ham på skødet....og nu ved jeg bare ikke hvad jeg skal finde på mere!! Han havde to dage i forrige uge og i dag, hvor han slet ikke vil have noget. Bare jeg tager noget på skeen begynder han at græde, og han bliver så rasende og ked af det:o(
Det virker som om han gerne vil selv, så han får lov til at sidde med noget i hånden som han ikke kan bide store stykker af, men smage og gnave i, fx rugbrødsbjælker. Han får selvfølgelig også stadig bidder han selv kan putte i munden, men det tage jo lang tid og han taber en masse, så han bliver jo træt inden han bliver rigtig mæt. Jeg har også prøvet at give ham en bid på en gaffel, som han selv kan sidde med og selv forsøge at putte i munden, men den er han lige så lidt imponeret over som skeen....
Vi er blevet meget forsigtige med at ikke presse ham for meget, og kun tilbyde maden og fjerne den når han drejer hovedet væk. Så sidder vi og snakker lidt med ham og forsøger at være rolige og have en god stemning, nærmest putter noget i hovedet på ham så snart han bliver optaget af noget andet. Jeg har også kigget ham i munden, og kan ikke se noget det er hverken rødt eller hævet eller anderledes av nogen form.
Jeg bliver så fortvivlet, og det gør den lille mand også. Min mand og jeg gruer virkelig for måltiderne, og ånder lettede op når det er overstået med nogenlunde resultat.... men det sker efterhånden ikke ved bordet, men mere som en leg på gulvet eller ved sofa bordet.
Håber du kan hjælpe med nogen tanker omkring den her dumme situation vi er kommet i....
Jeg kan læse i brevkassen at det er flere der har samme problem i denne alder, men jeg synes efterhånden vi har prøvet det hele.... Jeg er ked af at give ham dårlige vaner og er bange for at han efterhånden forbinder det med at spise som noget ubehagelig. Jeg kan jo se at han gerne vil selv, men så får han jo heller ikke noget mad i sig.... han kan heller ikke styre at få et større stykke brød/ blød frugt eller kogt grøntsag at bide stykker af, for han putter så meget i munden som der kan være, og jeg er bange for at han får det galt i halsen.
Kærlig hilsen mor til S.