Svar: Havregrød / havregryn
6. september 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Sonja
Havregrød mætter mere end havregryn gør, så på den måde kan det ikke helt sidestilles ... Samtidig er det også sådan, at grøden kan være lettere for ham at fordøje, fordi havreflagerne jo er kogt.
Når havregrød mætter mere end havregryn, så skyldes det både fiberinholdet sammen med det højere vandindhold - ofte laver vi jo havregrød med både vand og mælk ... Dertil kommer at den varme grød spises langsommere end de kolde havregryn, og jo langsommere vi spiser, jo mere vil det også nå at mætte.
Kogt mad og her altså især grød og mos har efter sigende større mæthed, end hvis man spiser det samme i stykker. Det vil sige at kartoffelmos f.eks. også mætter mere end tilsvarende mængde kartofler spist i stykker og at en tyk grøntsagssuppe mætter også mere end hvis man spiser samme mængde grøntsager almindelig kogt...
Jeg ser dog ikke umiddelbart problemer i at jeres lille dreng får havregryn med mælk på om morgenen og det er naturligt at han gerne vil have det, han ser I andre spiser. Kan I ikke gøre det, at I varierer det, så han nogle dage får grød og andre dage får havregrynene som de er ...? Og så må I se hvordan hans mave reagerer på det. Hvis hans mave fungere fint og det virker som om at han kan optage næringen godt, hvis han virker glad og tilfreds, glad for at spise så er det godt.
Han får jo også et mellemmåltid om formiddagen og her kan han så tilbydes et lidt større mellemmåltid, hvis han der virker mere sulten, fordi han har startet dagen med gryn i stedet for grød ...
Nogle gange er det også en god idé at give ham netop havregryn i en periode, så er det spændende og nyt og efter et par uger, så vil han elske at få sin lune havregrød tilbage .. jeg har det som jer - det er ganske udmærket at børn spiser havregrød til de er flere år gamle og mange børn vil faktisk rigtig gerne have dette. Men de børn der ikke vil, skal naturligvis heller ikke - så er havregryn med mælk et rigtig fint alternativ :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske