Brev:
Voldsomme mareridts
6. september 2010
Alder:
4 år, 9 mdr.
Voldsomme mareridts
Kære Helen.
Tusind tak for dit tidligere svar ;-)) Det var rigtig rart at læse. Og som du selv pointerer, er det godt, at vores søn har hysteriske anfald hjemme, hvor han føler sig 100% tryg, og ikke ude. Ude er han et englebarn - og især hvis han bliver passet af fx. mormor, moster og onkel eller andre.
Denne forespørgsel drejer sig også om vores søn (4 1/2 år). Han har de sidste nætter haft nogle meget voldsomme mareridts. Han vågner, græder meget og råber "undskyld mor". Jeg omfavner ham, trøster ham og siger, at han ikke skal sige undskyld. Det bekymrer mig meget, at han siger "undskyld mor". Det skal nævnes, at han havde høj feber den første gang det skete. Han sover altid med en vågelampe og med åben dør.
Jeg tager ham med ind i stuen, da han ikke vil ligge på sit værelse, som han ellers er meget, meget glad for. Han falder i søvn på sofaen i min favn.
Han græder ikke i lang tid men er tydeligt bange. Jeg ved godt, at det er naturligt, at børn har mareridts. Jeg led selv en del af det men hvorfor siger han "undskyld mor"? Han har før haft nætter med mareridts, hvor han har grædt men aldrig sagt "undskyld mor". Det har varet kort tid, hvorefter han har sovet videre med en af os i hånden.
Han ser ikke noget voldeligt i TV - primært Sigurd Barrett og Playhouse Disney (Peter Plys, Små Einsteins m.m.). Han gider ikke at se tegnefilm og Disney Sjov ser han aldrig, da det er hans sengetid.
Jeg føler lidt, at det 'min skyld'. Jeg spørger ham altid, hvorfor han sagde "undskyld mor". Dertil svarer han, at det kan han ikke huske. Han kan ikke huske, hvad han drømte - kun at det var et mareridt. Det gør virkelig ondt, når han er så ked af det og bange.
Betyder det noget, at han siger "undskyld mor"? Undskylder han, fordi han er bange? Hvis ja, HVORFOR dog det? Vi er der altid 210% for børnene, hvis de er bange, føler sig utrygge eller lign.
På forhånd tusind tak for svar.
Kærlig hilsen
Mor