Svar: Voldsomme mareridts
6. september 2010
Alder:
4 år, 9 mdr.
Kære Mor
Når din dreng siger "undskyld mor" så er det sandsynligvis fordi han har drømt, at han helt konkret, har gjort noget forkert og det er så det han undskylder. Når han vågner, kan han ikke skelne drøm og virkelighed og tror, at det han har drømt er rigtigt og derfor siger han undskyld. Det er ikke fordi det er din skyld eller fordi du er for hård og streng - det er udløst af den drøm han har :)
Mareridt opstår ofte i 3-4 års alderen og kan fortsætte i årene frem. Det kan være værre i perioder, især i perioder, hvor der sker ændringer i barnets hverdag. Det kan være ændringer som institutionsskift, ændringer fordi man bliver storebror, ændringer fordi der sker sygdom eller dødsfald i nærmeste familie og lignende. Større ændringer i barnets hverdag, vil naturligt gøre at barnet i den periode drømme mere og at drømmene kan ændre karakter.
Mareridt er skræmmende drømme, som vækker os og gør os bange. Det starter ofte som en god og helt normal drøm, men drømmen ændrer undervejs karakter og bliver uhyggelig. Mareridt opstår under REM-søvn, det der også kaldes drømmesøvn og når et barn vågner med mareridt, så vil det vågne, kalde på mor og far, være tydeligt ked af det og du vil ikke være i tvivl om at han har drømt.
Netop fordi mareridt opstår i tre-femårs alderen, vil de fleste børn kunne fortælle lidt om, hvad det er, de drømmer. Jo ældre barnet er, jo mere kompleks vil drømmen normalt være, og jo mere adskilt fra den virkelige verden vil drømmen kunne være. De mindste børn kan for eksempel drømme, at de er ude at gå, men at de pludselig bliver væk. De lidt større børn drømmer måske, at de bliver taget af et monster.
Jo yngre barnet er, jo sværere vil det være for barnet at skelne mellem fantasi og virkelighed. De fleste børn vil omkring femårs alderen godt kunne forholde sig til, at de har drømt, når de vågner efter et mareridt – men for mindre børn kan det være rigtig svært at vågne op af et mareridt og falde til ro igen. Når din dreng ikke rigtigt kan finde ud af at sætte ord på, hvad han har drømt, så er det ikke fordi han ikke gerne vil, men fordi det er svært for ham og han forstår stadig ikke rigtigt hvad der sker :)
Du kan tilbyde ham lidt vand, når han vågner. Det at få lidt at drikke er med til at holde ham til virkeligheden.
Hold om ham, sid med ham, vug ham, berolig ham og lad ham mærke at du er der og passer på ham.
Lad ham sove med en natlampe med svag og beroligende belysning, så han kan orientere sig om natten, når han vågner. Lad ham også have døren til værelset stående åben, så han kan komme ind til jer og samtidig føle, at han ikke er ladt alene, han skal bare kalde så kan I høre ham.
Overvej hvad I diskuterer og taler om over middagsbordet. Vær opmærksom på at små børn ofte kan opfange og misforstå forskellig ting.
Vær også opmærksom på, hvilke tv-programmer han ser - det kan jeg høre at du allerede er :)
Læs også bøger for ham om at drømme, du kan låne børnebøger på biblioteket om emnet, det kan være rart for børn at høre om en i en historie, som oplever det samme som en selv ...
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske