Svar: Madproblemer - 9 mdr.
8. september 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Det er helt relevant med de 3 amninger dagligt sålænge din dreng ikke er ældre, det handler ikke kun om at give ham mælk, men også om at sikre hans væskebehov :) Når han bliver 10 måneder kan du skære ned til 2 amninger dagligt ...
Det er meget normalt at børn på din drengs alder lukker munden for skeen og det handler om at han nu er begyndt at vise mere selvstændighed og egen vilje, han vil selv bestemme og netop omkring maden, har han 'den fulde magt' :) Du kan tvinge ham til at ligge ned og få en ren ble på, du kan tvinge ham i overtøjet, tvinge små sutsko på hans fødder osv. men du kan ikke tvinge ham til at spise, hvis han ikke vil og netop her, kan han derfor sætte hele sin personlighed igennem og det er det han gør, han fortæller dig "jeg er min egen mor".
Det er helt naturligt og skal ses som en sund udvikling, selvom du bliver frygtelig frustreret, og det er vigtigt at du tager det stille og roligt. Han vokser jo, trives og lyder til at få det han har behov for - så ro på :)
Planen for dagen ser fin ud og det er super at du giver ham både brødhapsere, pasta, grøntsager osv. Han kan sagtens spise pastaskruer, kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod, han kan få ½ hårdkogt æg, han kan få rejer, muslinger, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), fiskefilet (må gerne få lidt remoulade til, hvis du kan finde det - ellers kan du måske lave det selv :)) Jo mere forskelligt du kan give ham, jo bedre er det. Han må naturligvis også gerne suppleres med lidt skemad (grøntsagsmos), hvis han vil ...
Aftensmaden skal på samme måde tage udgangspunkt i jeres mad og retter med hakket kød, mild fisk og sovs er ofte et hit hos børn. De gammeldagsretter, som frikadeller, farsbrød og tilhørerne brun sovs på kartoflerne er ofte et hit og her kan kartofler fint moses med sovs og frikadellerne gives i stykker ved siden af. Også lasagne eller pasta med kødsovs kan mange børn rigtig godt lide, boller i karry eller måske, når I nu er overthere - et eller andet barbequemarineret ... :)
Han kan suppleres med en godnatgrød, - det kan være hjemmelavet havregrød eller du kan med garanti købe en eller anden form for "godnatgrød" i supermarkedet, specielt til børn. Så de aftener, hvor han ikke rigtig har fået spist så meget og du er urolig for om han går sulten i seng, så vil det være fint at supplere med en godnatgrød. Ofte vil barnet godt acceptere dette, fordi han jo er træt og netop mangler overskud, så det er lidt let bare at åbne munden og blive madet af mor - om morgenen er det derimod en anden sag, her er han mere frisk og vil i hvert fald ikke ... :)
Men pyt med det - det er fint at du stadig giver ham grød og så må du supplere med brødhapsere til morgenmaden. Du kunne prøve at bage nogle havregrynsboller - opskriften finder du i babykøkkenet her på siden, de er gode til hele familien :)
Håber du hermed har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :) Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske