Svar: Vuggestue, madplan m.m.
8. september 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Maibrit
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig - ja nogle gange, så kommer jeg jo til at kende jer rigtig godt, alle I søde familier, når I skriver til mig flere gange :)
Det er rigtig dejligt at din datter trives med vuggestuen og er glad for at være der ... Når hun vågner om natten, så er det fordi alt hvad hun oplever om dagen, bliver bearbejdet i drømme. Og netop fordi hun lige nu oplever både at være adskilt fra jer (uden at kunne forholde sig til tid og sted og det faktum at I naturligt kommer igen), oplever at skulle lære nye børn, nye voksne, nye rutiner, nye lyde osv. ja så drømmer hun naturligt også mere og vil vågne og være urolig om natten på grund af dette.
Ofte vil man også se at børn i denne alder søger ekstra fysisk kontakt, simpelthen fordi de jo ikke får samme nærhed om dagen, når I er adskilt. Så opvågningerne om natten kan også være fordi hun har brug for at mærke at du stadig er der for hende, at du ikke har forladt hende - hun har brug for at få sit mordepot fyldt lidt ekstra op, så hun har noget at 'tære af' når I ikke er sammen :)
Med hensyn til mad, så synes jeg faktisk ikke det lyder alderssvarende, hvis børnene i vuggestuen - det vil sige børn mellem 6 måneder og 2 år får risgrød om formiddagen og brød og frugt til frokost ..?? Er det rigtigt??
Risgrød er fint til små børn men med den alder din datter har nu og de næste mange måneder frem, så bør hun få grøntsager, rugbrødshapsere, kød og fisk til frokost - naturligvis i en konsistens, som passer til hendes alder og udvikling.
Hvad får de ældre vuggestuebørn - de må få noget andet? Kunne du ikke tale med pædagogerne om, at din datter skal have mere lødig kost end risgrød og at du gerne vil have at hun får mad, som de større børn får ... Det synes jeg du skal gøre.
Fødevarestyrelsen har udarbejdet menuforslag til daginstitutioner og daginstitutioner - du kan finde en masse omkring det på hjemmesiden altomkost.dk. Jeg vil sende dig link via sep. mail.
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 9-10 måneder ser således ud:
Tidlig morgen evt. amning og sover videre - forklaring følger.
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop. Evt. lidt frugtmos, til jerntilskud med mindre I giver dette om aftenen.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt og bær i hånden, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte grøntsager som majs, ærter og gulerod. Må også gerne få kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedeller), stykker af fiskefilet eller lignende og må også stadig gerne suppleres med grøntsagsmos. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. tilbydes lidt tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Man der tager udgangspunkt i jeres mad, mad der smager af noget, mad i stykker og også moset mad. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres evt. med frugtmos (jerntilskud, hvis hun ikke har fået det om morgenen) og/eller evt. en godnatgrød.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Evt. amning (forklaring følger også her)
Som du kan se ligner denne plan meget den tidligere plan du har fulgt og jeg mener bestemt at du bør give din datter grøntsager, kød og fisk både til frokost og til aften. Hun har stadig brug for mange små måltider i løbet af dagen og hun skal have stor variation og så mange forskellige fødevare som muligt.
De fleste børn vil fortsat i 9 måneders alderen have behov for 3 amninger dagligt og det er naturligvis helt okay at du f.eks. i en periode ammer hende om eftermiddagen, fordi det er hyggeligt og dejligt for jer at mødes på denne måde, når I har været adskilt.
I 10 måneders alderen vil man ofte kunne trappe ned til 2 amninger i døgnet. Det vil her ofte være sådan at man ammer aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Hvad der passer bedst er helt individuelt og du må prøve at finde den løsning som umiddelbart vil fungere bedst hos jer og for jer begge to :)
De tre amninger lige nu kan ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Eller de kan ligge om eftermiddagen, aften og sen aften eller om eftermiddagen, aften og meget tidlig morgen.
Og ja - det er helt okay at du ammer en ekstra gang lige her, hvor hun skal vende sig til at du og hun er adskilt om dagen, du skal bare være bevidst om at det kun er for at give tryghed og at du ikke får sat mælkeindtaget unødigt op, så hun begynder at drikke for store mængder mælk og spise for lidt rigtig mad :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske