Brev:
Kost - 8 mdr.
8. september 2010
Alder:
8 mdr.
Kost - 8 mdr.
Hej Helen
Tak for din gode brevkasse. Jeg har fået svar på mange spørgsmål ved at læse andres indlæg.
Nu har jeg så selv et spørgsmål.
Min datter er lige blevet 8 mdr. og trives fint. Hun er en frisk pige som er meget bevidst og opmærksom på sine omgivelser.
Mit spørgsmål handler om at hun ofte ikke vil spise..
Hun skal afledes med noget før hun åbner munden... det kan være et stykke legetøj, en gaffel, en ske eller lign.
Jeg læste at det var en god ide at hun selv var mere aktiv omkring spisning, så vi har også prøvet at hun selv kan tage maden i hapser, men dem leger hun bare med. det er sjældent det kommer i munden.
Måske er hun bare småtspisende og skal have lov til at være det. Vi forsøger ikke at ofre hende for meget opmærksomhed på det og give hende ro til at få spist. Hun er meget tydelig i sin udmeling om hvad hun vil have og ikke have og hvornår hun vil ned.
Kost på en dag ser således ud.
7-7.30 havregrød eller øllebrød med frugtmos, sødmælk i kop. Spiser det halve af en portion (1/2 dl gryn)
9.00 lidt frugt, ostehaps og brød (afviser helt brød, men spiser gerne en hel blomme hvis hun kan få hele blommen) vand i kop
puttes og sover ca 2 timer
11.30-12.30 rugbrødshapser med pålæg... ost, leverpostej, makrel, lakssalat, frikadelle, spegepølse osv. Spiser nogen gange kun et par hapser og andre gange to kvarter. Her skal hun afledes meget for at spise og spiser slet ikke selv... krammer bare maden og smider den på gulvet. vand i kop
150-200 ml mme inden eftermiddagslur.
15.00 puttes og sover ca 2 timer, men det variere meget om eftermiddagen.
efter lur tilbydes hun grød, yoghurt med frugtmos eller frugt. lidt bestemt af hvor sent hun vågner og hvor meget frokost hun fik spist.
18.00 kartofler med grøntsager, kød og lidt sovs. Der er altid tilbud om mad til hånden. Gulerødder, kartofler, pasta, ærter, blomkål osv godt kogt, så det er nemt at spise.
ca. 20.00 puttes til natten med 200 ml mme.
Sover hele natten til ca 7 morgen. Får ingenting om natten for vi synes det er synd at vække hende og hun er ikke specielt sulten om morgen, så vi tænker hun ikke mangler noget om natten.
Jeg synes vi prøver at være varierede og tilbyde både til hånden og på ske, men er der noget vi kan gøre anderledes?
Hun får jerndråber som tilskud fordi hun tager så lidt mælk som hun gør, men hun har aldrig taget så meget mælk.
Hun ligner på ingen måden en der mangler noget. Vejer lige under 10 kg og jeg ved ikke hvor lang hun er. Bruger str. 74-80 i tøj.
Jeg ser frem til dit svar på hvad vi kan gøre ved vores datters manglende lyst til at spise.
Med venlig hilsen
Marianne