Svar: Kost - 8 mdr.
8. september 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Marianne
Dejligt at høre fra dig igen :)
Netop i 8-10 måneders alderen oplever mange forældre frustration ved middagsbordet. Det er næsten mere reglen end undtagelsen at børn i denne alder, begynder at lukke munden for skeen og ofte handler det om, at barnet gerne vil spise selv. Det er en spirende selvstændig, et ønske om at ville selv, som I mærker nu.
I mærker det sikkert også når hun skal skiftes, pludselig vil hun ikke ligge på puslebordet, hun vrider og vender sig som en ål. Det er lidt det samme - hun vil selv og hun viser jer mere og mere at hun har sin egen personlighed, sin egen vilje.
Maden skal naturligvis undersøges og det er fint at give hende lov til det. Men hun skal naturligvis også have noget at spise og det er et forsøg værd ikke at give for mange valgmuligheder lige nu. Faktisk kan det være en idé kun at servere et par hapsere af gangen og så lade hende spise dem og derefter få lidt ekstra. Hvis hele portionen serveres på en gang, så kan det virke meget overskueligt og hun kan ikke finde ud af om det skal i munden, mases mellem fingrene eller smides på gulvet.
Det vil også være rigtig godt at fortælle hende, hvad I ønsker "ind i munden skat, mam mam, smager godt, ind i munden" og på den måde motivere hende til at spise maden og ikke lege med den. Så når du prøver at give hende mad, og hun maser den mellem fingrene, så prøv at opfordre hende til at spise den, netop ved at fortælle hende, hvad det er hun skal. Lad hende også prøve at putte noget i din mund, lad hende få noget fra din tallerken, så det igen bliver interessant at spise maden og smage på den mere end at lege med den :)
Hun er for lille til at kunne spise med en ske selv, men det er fint at give hende en ske i hånden, når du mader hende, så hun kan spejle sig i denne øvelse og forsøge at lære teknikken. Hun skal dog være noget ældre, før hun kan finde ud af at spise med en ske - de fleste børn er ofte omkring 16 måneder inden de mestrer denne teknik.
En lille gaffel går det bedre med og det må du meget gerne forsøge. I første omgang skal du hjælpe hende med at sætte maden på gaflen, men hun kan stille og roligt godt lære at føre den til munden. Det kan også være at hun piller maden af gaflen og det er okay, så længe det havner i munden.
Det er altid godt at starte dagen med grød og det må du gerne holde fast i. Det er også en rigtig god idé at give hende grød inden hun skal sove, så hun bliver fyldt op med dette og derfor så sover lidt bedre.
I løbet af dagen skal I give hende mere mad i stykker. Både store stykker hun selv kan gnave af og gumle sig igennem, men også små stykker mad. Det kan være kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod eller du kan give hende rejer, muslinger, måske lidt rosiner osv. Rosiner må hun dog ikke få ret mange af - max 50 g om ugen.
De små stykker mad er vigtige så hun får øvet sit pincetgreb, lærer at spise med tommel og pegefinger. Og som sagt kan hun også spise med en gaffel, hvis du hjælper hende lidt på vej. Så når hun drejer hovedet og kniber munden sammen, så er det ganske givet fordi hun gerne vil have lidt af det hun ser I andre spiser og gerne vil spise selv og ikke længere mades med ske.
Prøv derfor at få hende mere igang med familiemaden, lad udgangspunktet være mere og mere den mad I andre spiser og suppler så op med grøntsagsmos til frokost og om aftenen, så du sikrer at hun har fået nok at spise.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød eller øllebrød som nu, mme eller sødmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle - prøv at bage selv, en hjemmebagt lun bolle er ofte et hit med lidt smør og ost :) Tilbydes blomme, eller anden frugt som nu, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, rognguf, tun eller laksesalat som du giver nu. Suppleres gerne med små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer, en kartoffelbåd, ½ hårdkogt æg eller lignende og må her også gerne suppleres med lidt grøntsagsmos - hvis hun altså vil. Vær ellers opmærksom på at grøntsagsmos også kan bruges som smørbart pålæg, vand af kop.
Udnyt især her netop det med at servere få hapsere af gangen og giv så et par nye ting, så der hele tiden er variation og noget nyt og spændende at spise ..
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, udgangspunkt i det I andre spiser, risretter, pastaretter, kød og fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mos og mad i stykker og maden skal smage af noget. Det skal appellere til hende både i farver, konsistens og smag. Retter som pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller med kartofler moset med sovs, laks med ris eller pasta og sovs, farsbrød, fiskefilet med lidt remoulade, lasagne osv. er retter som børn ofte godt kan lide. Vand eller mme af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20 som nu
Det er super flot at jeres datter kan sove fra kl. 20 og til næste morgen tidlig uden at få yderligere væske - det må tyde på at hun er god til at drikke af en kop og derfor i stand til at få sit behov for væske rigtig godt dækket i løbet af dagen.
Det er godt at I supplerer hende med jern, når hun ikke får mindst 400ml mme dagligt. I kan også lave hendes morgengrød på mme, for på den måde at få øget hendes mælkeindtag lidt eller give hende kold mme af en kop til maden ...
Det er vigtigt at I tager det hele så roligt som muligt, som du selv skriver, så trives hun jo, vokser og har det rigtig godt. Du må derfor tro på at hun får, hvad hun har behov for, selvom det er mindre end du lige umiddelbart synes er nødvendigt for hende ... :)
Men madro er vigtigt for der er ingen tvivl om at børn meget tydeligt mærker at vi forældre har det svært med at de ikke spiser ... Nogle forældre begynder at lave anden mad og sørge for specielle retter, andre lokker med belønning, med legetøj, forsøger at aflede, forsøger at presse skeen ind i munden osv. Begge forældre diskuterer hen over bordet, hen over barnet, hvad taktikken nu skal være osv. Det hele naturligvis af bekymring for at barnet ikke får nok at spise, kommer ud af trivsel osv.
Men børn oplever meget hurtigt at de netop ved at lukke munden så også får en reaktion fra forældrene, de finder hurtigt ud af, at de ved deres måde at være på, kan blive centrum for middagsbordet og hvem vil ikke gerne være det ... så jo mere madro, jo bedre er det også :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske