Svar: Putning og amning - 11 mdr.
14. september 2010
Alder:
11 mdr.
Kære mor til dejlig guldklump
Det er dejligt at du og din dreng er så glad for amning og du må gerne amme så længe både du og din dreng har det godt med det. WHO anbefaler at man ammer så længe som muligt, gerne til barnet er 2 år og der er undersøgelser som viser, at jo længere tid man ammer, jo mindre er risikoen for brystkræft. For hver 12 måneders amning reduceres risikoen med 4,3%. Den beskyttende effekt ved en lang ammeperiode kan forklare forskellen på hyppigheden af brystkræft udviklingslande og industrialiserede lande.
Så der er ingen der siger, at bare fordi barnet bliver 12 måneder, så behøver man ikke amme mere. Hvis man har det godt med amning, så er det fint at blive ved.
MEN; når det er sagt, så er det naturligvis vigtigt at barnet ikke ammer så meget, at det går ud over barnets øvrige indtag af mælk. Nogle børn drikker så meget mælk at man kalder det for 'mælkedrankere' og det går ikke. Så fylder mælkeindtaget så stor en del af barnets kost, at barnet mangler næring, vigtige vitaminer, mineraler, protein og kulhydrater fra anden og mere sufficient kost. Derfor må det anbefales at man kun ammer børn på 11 måneder 2 gange dagligt og børn på 12 måneder og derover 1-2 gange dagligt.
De to amninger din dreng har brug for, kan meget fint ligge aften og så en gang i løbet af natten, hvorefter han så kan sove videre. Det vil være rigtig godt. Men i løbet af dagen skal han ikke længere ammes.
Det vil derfor være godt, hvis du om dagen kunne introducere et nyt ritual, en ny måde at blive puttet på, som gør at han ikke længere er afhængig af dit bryst for at sove. Det er langt lettere at skabe nye rutiner om dagen, hvor du selv har overskud, end det er at ændre på tingene aften og nat. Derfor skal du starte med nye rutiner i dagtimerne og så overføre de nye ritualer til aften og nat.
En sufficient dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. 10 uden amning og sover her ca 45 minutter. Sæt ham i barnevognen og tril ham en tur, lad ham sidde op, kigge på verden og put ham først, når han tydeligt viser sig parat. Puttes med putteklud.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager, rejer, stykker af fiskefrikadelle, ½ hårdkogt æg eller lignende. Vand af kop.
Kan i en overgang ammes her men denne amning fjernes og erstattes i stedet af lidt mælk eller vand af en kop, må også gerne få lidt banan eller anden frugt at sove på og så puttes han til middagslur ca 13.30. Igen - tril ham en tur i barnevognen og put ham uden at han får mælk. Puttes med putteklud
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, bær, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos, vand af kop
Aften 18: Aftensmad som I andre spiser, almindelige børnevenlige retter - lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen, fiskefilet, farsbrød, risotto, - hvad som helst, gerne retter med hakket kød, mild fisk, mildt krydret og med sovs :) Vand eller mælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet og så du sikrer dig at han ikke går sulten i seng.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes - det kan være kl. 23-24 eller det kan være, hvis han vågner af sig selv kl. 03/04 så kan du amme ham der og I kan derefter sove videre og stå op og starte dagen med grød.
Du skriver at han er begyndt kun at sove en middagslur dagligt og hvis den rytme passer jer bedre, så er det naturligvis helt okay. En sådan middagslur vil ofte ligge mellem kl. 12-14 og det er fint - de fleste børn er dog mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med kun en lur dagligt, men hvis han er klar nu, så helt fint med mig :)
Igen gælder samme princip, mad nok inden han skal sove, sættes i barnevognen, putteklud og sove uden at få bryst først.
Udover fokus på hans indtag af mad og væske hele dagen igennem, så har han brug for en substitut for brystet og din dreng tager ikke bare en klud eller et tøjdyr til sig. Det er noget du er nødt til at arbejde på og det gør du ved at du konsekvent bruger f.eks. kluden ved hans ansigt hver gang du ammer ham. Så han forbinder det at have kluden ved ansigtet med at skulle have mad, falde til ro og tilsidst falde i søvn.
Kluden vil man normalt introducere når barnet er yngre end din dreng er - men modsat, så er de fleste børn faktisk mellem 12-18 måneder før de tager en putteklud eller putte bamse til sig, så det vil være rigtig fint at introducere dette nu. Kluden får altså mere og mere plads og bliver en større del af putteritualet imens at amningen kommer til at fylde mindre og mindre.
Brug også kluden, når du trøster ham, så han forbinder den med noget trygt og dejligt og noget som naturligt giver ham ro.
Når du ammer ham om aftenen, så gør det med kluden ved hans ansigt og put ham fra din favn ned i sengen, stadig med sin klud. Han skal være vågen og registrere hvor du lægger ham, han skal fornemme at han ligger i sin seng og at det er der, du ønsker han skal sove. Overvej om du vil fjerne den ene side af tremmesengen og lade ham sove i sin seng, tæt koblet op til din seng. På den måde kan du berolige ham med dine hænder og din nærhed og stadig holde fast i at han skal sove i sin seng, imens du ligger i din.
Det handler altså om at få noget andet sat i stedet for brystet, få indført en substitut og den nye ting skal altså følge ham konsekvent hele dagen, aftenen og natten og den må gerne dufte af dig, dufte af din mælk og på den måde give tryghed og ro. Det handler altså om at fundamentet skal være i orden og derefter kan du så begynde at trappe langsomt ud af brystet som søvnassociation og sætte noget andet i stedet. Ud over en klud, så er det også dine kærtegn, dine beroligende ord, en stille sang, måden du holder ham i hånden på osv. som skal hjælpe ham videre i søvnen - og altså nu uden bryst.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske