Svar: Modermælkserstatning og trods med mad
15. september 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Jane
Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børns søvn sig og man oplever ofte at barnet begynder at powernappe lidt mere dagen igennem. Samtidig vil mange børn også have behov for mere mad, de er ekstra opmærksomme på verden, lader sig let forstyrre når de spiser og man kommer hurtigt ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt ...
Der er derfor rigtig vigtigt at du er opmærksom på at din dreng får mælk nok - vi sover alle bedst på fyldt mave og det er helt naturligt og helt relevant at du giver ham en flaske, inden han skal sove. Du må her gerne give ham ½ flaske, skifte ham og gøre ham klar til putning og så give ham ½ flaske og putte ham igen. Sådan spiser mange børn netop i denne alder, det er en periode og det ændrer sig igen :)
Samtidig tænker jeg, at din dreng måske vil trives bedre med lidt flere flaske og lidt mindre mælk i hver flaske. Lige nu får han 5 flasker dagligt, måske vil han trives bedre med 6 eller 7 flasker i døgnet :)
Jeg anbefaler normalt at man starter med skemad om dagen og giver lidt grød til frokost. Dette fordi jeg erfaringsmæssigt ved, at mange børn sover mere uroligt om natten, hvis de starter med skemaden der ... Det virker altså modsat af hvad forældre tror, det giver mere urolig søvn og ikke bedre søvn - mæthed skal derimod skabes hele dagen igennem.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap på 20-30 minutter
(Aften 18: tilbydes her lidt grød eller mos, men først når frokostmåltidet fungere og ofte ikke før 5 måneders alderen)
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller nat: 1-2 flasker efter behov
Det er vigtigt at han får sine flasker og får sit behov for både mælk og væske dækket. Det er derfor også vigtigt at du ved, at grød og mos ikke må erstatte en flaske, men skal supplere mælkeindtaget. Faktisk er det først i 7 måneders alderen at skemaden bør begynde at fylde så meget, at der trappes ned for mælken og antallet af flasker. Indtil da har han naturligt brug for rigtig meget mælk :)
Hvor meget og hvordan han sover om dagen vil naturligt også påvirke hans søvn om natten. Alt hvad han oplever, vil også give uro om natten og børn i denne alder kan godt drømme meget, vågne, klynke, ligge og smaske osv. om natten - ofte sker det i drømme og så sover de videre. Måske har han lige brug for en beroligende hånd, hjælpe til at skifte stilling, mærke at du er der og at han ikke er alene og så sover han igen. Det er helt naturligt for hans alder. Men du skal naturligvis være sikker på at han ikke vågner, fordi han har et reelt behov for lidt mere mælk :)
Du skal være opmærksom på at hans mave skal fungerer. Hvis han har problemer med hård mave, vil det naturligt gøre at mælken ikke indtages så let, det presse på, og han vil derfor afvise flasken, - ikke fordi han er mæt og har fået hvad han har behov for, men fordi mælken har svært ved at passere. Det er derfor vigtigt at du sikrer dig at hans mave fungerer og at han ikke har forstoppelse ... måske har han brug for noget laktulose ud over den syrnede erstatning som han allerede får :)
Håber at planen for dagen og mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske