Svar: Mælk og vægt
15. september 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Nina
Det vigtigste er at jeres datter er glad for at spise, at hun forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart - så betyder det mindre, at hun ikke spiser særlig meget af gangen, når bare lysten er der :)
Jo ældre hun bliver, jo mere selektivt vil hun spiser og den naturlige lyst til at putte i munden og smage på tingene forsvinder. Derfor er det rigtig godt at hun kan lide næsten al slags mad og jo mere forskelligt I kan give hende, jo bedre er det.
Det er vigtigt at hun får mange små måltider i løbet af dagen, små hyppige måltider er bedre for hende end få og store måltider. Og det er især vigtigt at I har fokus på fedtstof og protein, når I gerne vil have at hun skal tage på :)
Det kan være en god idé at bibeholde sødmælk og surmælksprodukter når hun bliver et år, ellers er anbefalingerne at hun skal have letmælk mellem 1-3 års alderen, men I må gerne sikre hende lidt ekstra fedt ved at give lidt sødmælk og produkter med 3,5% fedtindhold :)
Hun skal også stadig have smør på brøddet, I må gerne komme lidt ekstra fedtstof i hendes havregrød om morgenen og i det hele taget medtænke fedt som noget naturligt - hun skal ikke spise fedtfattigt :)
Men samtidig er det også vigtigt at sikre hende sunde fedtstoffer og dem får hun især når hun spiser fisk. Det er vigtigt at hun spiser forskellige former for fisk og at hun får fisk næsten hver dag. Det kan være makrel, sildepostej, tun, rognguf, rejer, muslinger eller lignende du giver hende til frokost, ligesom I om aftenen kan spise laks, fiskefrikadeller, rødspættefilet eller andet.
Også protein er vigtigt for væksten. Proteiner findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din datter spise disse ting også. Hun må f.eks. gerne få hårdkogt æg og hun må også gerne få omelet og lignende en gang imellem - også det kan bruge som supplement eller variation til frokosten.
Så selvom hun hører til de slanke børn og ikke tager så meget på, så er det ikke via kager, chokolade og lignende usunde fødevarer at du skal give hende 'ekstra sul på kroppen' - hun skal stadig spise sundt og varieret. Men medtænk især fedt og protein :)
Og ja - så skal hendes mælkeindtag naturligt ikke være for stort, drikker hun for meget mælk, vil hun spise tilsvarende mindre mad og det dur ikke. Indtil hun er 12 måneder vil det være fint at give hende 400ml mme dagligt, fordi hun på den måde får sit jernbehov dækket. Men når hun er 1 år, så bør hendes samlede mælkeindtag ligge på mellem 350-500ml dagligt og her tæller alt med. Også den mælk der indgår i hendes grød om morgenen, den mælk hun indtager via sovs, en portion tykmælk eller lignende.
Så flaskemælken skal skrues ned og stille og roligt skal flaskerne helt fjernes. Det vil være rigtig godt at du starter med at skrue ned for mængden, så hun på den måde får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære. I stedet kan hun så tilbydes lidt mælk af en kop, få en banan, en godnatgrød og en godnathistorie inden hun skal sove og vågner hun om natten beroliges hun med kærtegn og små ord.
Det vil altså være relevant at du sætter noget andet i stedet for flasken for på den måde at skabe et nyt putteritual. Det er ikke et spørgsmål om bare at stoppe med flasken, men om at finde et nyt ritual som hun kan finde ro og tryghed ved fremover :)
Når du vil stoppe helt med flasken, så er det en god idé at inddrage hende i dette. Måske kender hun ordet slut. Måske gestikulerer du med dine hænder for at signalere slut - når mælkekartonen er tom, når tallerkenen er tømt for mad osv. Måske bruger du allerede det at smide i skraldespanden som en måde at vise at noget er slut, noget skal ud, kasseres.
Denne rutine må du gerne overføre på flasken, tage hende med i processen og smide flaskesutterne ud, fortælle at det er slut, når hun beder om flasken og så tilbyde et alternativ. På et tidspunkt er sutterne alligevel mørnede og der skal købes nye og det skal du så lade være med :) Så slå ud med armene, gestikuler og sig "slut" og tilbyd så et alternativ som en kop mælk og en godnathistorie i stedet for :)
Men ro på, mælkemængden trappes stille og roligt ned, flaskerne erstattes med noget andet og tilsidst stoppes helt. I har stadig et par måneder til at få nye rutiner i :)
Og så gør øvelse mester, jo mere hun spiser selv, jo bedre bliver hun til det og så må du supplere og støtte, når du kan få lov til det. En godnatgrød er som sagt en god idé, så du sikrer dig at hun ikke går sulten i seng og ofte kan man godt få lov til at give lidt på en ske, når man nærmer sig puttetidspunktet og hun er træt ...
Fingrene går det bedst med, så server mad som hun selv kan spise med fingrene. Også gaffel kan hun finde ud af med din hjælp - men skeen er stadig for svær, det kræver stadig stor øvelse, de fleste børn vil først omkring 16 måneders alderen mestre at spise med en ske.
Pastaskruer, ½ frikadelle, måske 1/4 stykke rugbrød kan hun selv spise med fingrene. Hvis de små hapsere er for svære for hende, så giv hende større stykker, som hun nu begynder at kunne bide af :)
Håber at ovenstående hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske