Brev:
Middagslur og nattesøvn
15. september 2010
Alder:
2 år, 8 mdr.
Middagslur og nattesøvn
Hej Helen
Min pige har haft svært ved at falde i søvn om aftenen siden siden februar.
Hun bliver vækket fra sin middagslur kl. 13.30 og sover således 1½ time. Om aftenen bliver hun puttet kl. 20.30 og sover oftest kl. 21.15-21.30, nogle gange kan klokken også blive 22, før hun falder i søvn. Hun vågner af sig selv mellem 6-6.30. Hendes søvnbehov har hele livet ikke været så stort.
Det handler overhovedet ikke om, at hun ikke vil sove. Hun er slet ikke ked at det, hun vil ikke op (og står ikke selv op), hun er ikke sulten eller lignende. Hun er bare ikke træt. Hun har altid været meget nem at putte, har aldrig grædt eller sovet hos os, men altid faldet i søvn i sin egen seng selv.
Vi putter hende med en godnathistorie eller sang efter eget ønske og snakker om, hvad vi har lavet i løbet af dagen. Vi skruer altid ned for tempoet, når vi nærmer os sengetid...
Hun har i de sidse 5 weekender ikke fået middagslur, og det går rigtig fint. Hun bliver ikke træt eller pylret og falder i søvn, når hun bliver lagt i seng kl. 19.30 og vågner igen kl. 6.30-7.15
Når det er hverdag, har vi ikke mulighed for at lade hende sove, til hun selv vågner. Hun skal op kl. 6.30, hvis det skal være en hyggelig morgen med morgenmad (denne kan dog indtages i dagplejen, hvis det i en periode bliver nødvendigt).
Som det ser ud nu, sover hun ca. 10-11 i døgnet, hvis hun får middagslur. Hvis hun ikke får middagslur vil hun kunne sove 11 timer, hvis hun puttes kl. 19.30 om aftenen. Er hun meget træt, kan hun jo naturligvis komme i seng tidligere.
Derfor overvejer jeg kraftigt, at tage middagsluren fra hende og se hvordan det kommer til at gå. Dagplejeren siger dog, at hun fint falder i søvn til middag - det samme gør hun herhjemme - men hun er jo også vænnet til det. Jeg har på fornemmelsen af, at hun tager "noget af sin nattesøvn" til middag, mere naturligt vil det være at sove om aftenen. Kender ingen andre børn i den alder, der først sover kl. 21.30, og hun har jo gjort det siden februar. Så mener bestemt, det er på tide at sige farvel til middagsluren, men kunne godt tænke mig at høre dine tanker :-)
Venlig hilsen
Nina