Svar: Middagslur og nattesøvn
15. september 2010
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Nina
De fleste børn på 2½-3 år vil have behov for at sove 12½ time i døgnet og altså lidt mere end din datter. Men igen, det er et gennemsnitligt tal og det betyder at nogle børn sover lidt mere og andre børn sover mindre og det er okay. Det der er vigtigt er jo at se på, hvordan barnet trives, udvikler sig og har det - og hos jer lyder det som om at jeres datter har et søvnbehov der er mindre end gennemsnittet og at hun trives med det.
Spørgsmålet er hvad hun vil trives bedst med. Hun kommer tidligt op om morgenen og vil naturligt derfor nok have brug for en middagslur. Der er jo forskel på om man vækkes kl. 6.30 eller om man får lov til at sove til kl. 8 ... Og da hun kommer tidligt op, så vil det blive en meget lang dag, hvis hun ikke får et afbræk midt på dagen. For det er faktisk mest det, det handler om, - ikke at hun nødvendigvis behøver at sove mere end 1 time til middag, mere det at hun lige får en pause, lige får lidt søvn midt på dagen, som gør at hun får bearbejdet lidt af de oplevelser hun har haft, får samlet lidt fornyet energi og derefter er frisk til at lege osv. igen.
Det vil så betyde at hun måske ikke sover før kl. er 21 eller senere om aftenen og det kan så være den rytme, hun har og som hun trives med.
Det kan også være at hun har det fint med at springe sin middagslur over og det må hun naturligvis gerne. I skal her vurdere ud fra hvordan hun virker, når I taler om en middagslur - hvis hun protesterer "jeg er ikke træt, jeg vil ikke sove" så skal I måske prøve at lytte til dette og se om det går uden. Men hvis hun glad følger med og gerne vil sove lidt, så har hun brug for det og så skal hun have sin lur.
Det kan sagtens være sådan i en periode, at hun nogle dage har brug for en middagslur og andre dage springer den over. Den fleksiblitet må man have og det er okay. De dage hvor hun ikke sover middagslur kan hun komme tidligere i seng og de dage, hvor hun har sovet midt på dagen, må hun puttes senere.
Jeg tænker som du, at hendes nattesøvn sandsynligvis bliver længere, hvis hun springer middagsluren over - men spørgsmålet er om hun stadig har brug for det afbræk i løbet af dagen. Det kan bare være 45 minutter til 1 time, men det kan stadig være nok til lige at hjælpe hende og vigtigt at hun får lov til at koble fra og får slappet af ...
Og ja, så har du naturligvis ret i at der er børn som i din datters alder springer middagsluren over og som trives med dette :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske