Brev:
Søvn - er han sulten?
15. september 2010
Alder:
5 mdr.
Søvn - er han sulten?
Kære Helen
Vi har en søn på næsten 6 mdr. Vi har i en længere periode på ca. 4-5 uger haft problemer med at han sover dårligt.
Han bliver lagt i seng mellem kl. 19.00-20.00. Det afhænger af hans træthedstegn. Aftenritualet er, at han bliver skiftet, får nattøj på, får bryst og vi synger en fast godnatsang for ham. Denne rutine har vi haft siden han var ca. 3-4 mdr.
Han har aldrig sovet særlig godt i løbet af natten. De første 2 mdr. sov han ca. 1,5 time, var vågen ca. 1 time, hvor han fik bryst osv. hele natten igennem. Det kunne blive til ca. 3 vågne timer fra 19.00 til 5.00, hvor han stod op. Fra han var 2 mdr. begyndte han fra den ene nat til den anden at vågne kun i den korte tid han fik bryst, hvilket var ca. 2 gange i løbet af natten, hvorefter han faldt hurtigt i søvn igen.
De sidste 4-5 uger er han så begyndt at vågne og græde. Vi vugger ham, giver ham lidt vand osv. Han vågner nogle gange 4 gange i løbet af natten, hvor han græder og falder lidt til ro, men vågner op og græder igen.
Han sover pt i vores seng, fordi jeg ofte er for træt til at skulle op så ofte. Men vi har aftalt at fra idag skal han sove i sin egen seng igen. Vi håber at han får en bedre søvn på længere sigt.
Når han vågner virker det ikke som om han er vågen, han sparker og græder, men har lukkede øjne. Vi må dog tage ham op for at trøste ham.
Jeg har fået at vide af min egen sundhedsplejerske at han kun skal have bryst ca. kl. 23.00 og ca. kl 05.00, så det har vi forsøgt at indføre den sidste måneds tid.
Hvad kan vi gøre for at han sover bedre?
Vi forsøger med skemad og har gjort det siden han var ca. 4 mdr. Men han vil kun have bryst. Han tager ikke sutteflaske og sut.
Kan det være fordi han er sulten om natten?
Med venlig hilsen
Anne-Katrine