Svar: Søvn - er han sulten?
15. september 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Anne-Katrine
Det er en forudsætning for at kunne sove om natten, at din dreng får sit behov for mad og mælk stillet tilfredsstillende i løbet af dagen. Du fortæller at I har forsøgt med skemad siden han var 4 måneder, at I også har forsøgt med flaske - men at han ikke er interesseret i nogen af delene. Det er I nødt til at arbejde fast på at ændre nu og det er vigtigt at han kommer igang med skemaden, nu når han bliver 6 måneder.
Der er helt sikkert en sammenhæng mellem hans manglende indtag af mad om dagen og hans ekstra søgning mod brystet om natten. Det er rigtigt, som din sundhedsplejerske har sagt, at han ikke længere behøver mælk fra midnat og til næste morgen tidlig, men det er naturligvis afhængigt af at han spiser og drikker nok om dagen ...
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Grød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud fra 6 måneder), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos, suppleres med lidt agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop. Fra 6 måneders alderen begyndes med kød og fisk i grøntsagsmosen.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop. Ammes også ofte om eftermiddagen
Powernapper evt. ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos og igen suppleres med agurk eller ristede rugbrødsbjælker i hånden, kød og fisk introduceres i 6 måneders alderen, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 - tidspunktet afhænger af om han har sovet 3. lur om eftermiddagen.
Sen aften 23-24: ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se indgår der i denne plan 6 amninger dagligt + skemad 3 gange dagligt samt mellemmåltider. Der skal altså en del mad og mælk til dagen igennem for at du kan begynde at forvente at din dreng kan sove igennem om natten ...
Det er derfor nødvendigt at I går igang med skemaden nu og da din dreng har svært ved dette, så er du nødt til at hjælpe ham på vej :)
Det er vigtigt at du tilbyder ham mad og mælk efter ovenstående plan, han skal have skemaden til faste tider dagligt og altid skemad før han tilbydes mælk. Det er lige meget om der kun glider få skefulde ned, det vigtigste er at I får en fast rytme omkring det.
Det er samtidig vigtigt at du ikke ammer mere end han har behov for, mælken må ikke udgøre så stor en del af hans indtag at at det tager pladsen op for den egentlig mad. Han skal altså have sin mælk men først, når han har spist lidt skemad og stadig med pause mellem skemad og amning - mælken indgår som en del af putteritualet og kommer ikke ind derudover :)
Du skal hjælpe ham med at holde fokus, når han spiser. Han er sandsynligvis en dreng, som er meget optaget af hvad der sker omkring ham og derfor hurtigt mister interessen. Det er derfor din opgave at hjælpe ham med det.
Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, lyden af en ambulance eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en ambulance, babubabu siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det...
Og så er det som sagt vigtigt med en fast plan for dagen. Netop det at ting sker til samme tid og på samme måde giver genkendelighed og det vil derfor på sigt hjælpe jeres dreng til at finde ud af hvad der skal ske. Det er således nødvendigt for at han forbinder det at sidde i den høje stol med at spise.
Så mit råd til jer er altså mere skemad, mere fast rytme ind i løbet af dagen og det vil naturligt påvirke hans søvn og også nedsætte hans behov for mælk om natten ... Og ja, jeg tænker at jeres dreng er sulten :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske