Brev:
Snart storebror og vil stadig ikke sove
15. september 2010
Alder:
2 år, 5 mdr.
Snart storebror og vil stadig ikke sove
Kære Helen.
Det er nu meget længe siden jeg sidst har skrevet til dig. Men nu syntes jeg det er på tide igen, at få et råd fra dig ang. min drengs søvn.
Jeg venter en lille pige d. 6. december og vil gerne have at min dreng snart forstår at han skal lægge sig til at sove om aftenen, inden lillesøster kommer.
Han har jo egentlig altid været svært at få til at sove, som du kan læse fra vores tidligere korrespondance.
Men sådan ser det ud nu:
Han har været i juniorseng ca. 5 mdr. nu, da han selv kravlede ud af tremmesengen en nat.
I starten kom han op af sengen mange gange, før han til sidst overgav sig sent om aftenen. Vi har forsøgt at sidde i et andet rum og sige at vi er lige inde ved siden af, og det hjalp også i starten. Men nu gider han ikke længere at rejse sig, nu kalder han bare eller råber eller græder. Så går vi derind og siger han skal sove, men der går altid 1 time til halvanden før han ligger sig til at sove. Han får nattøj på, børstet tænder og lidt vand kl. 19.30 hver aften, så læse vi 2 bøger og siger godnat. Men det er altid først tidligst kl. 21 han sover.
Hver eneste nat kommer han ind til os i soveværelset og sover på en madres på gulvet. Hvis han ligger oppe i sengen får ingen af os sovet og nu når jeg er gravid med bækkenløsning har jeg meget brug for plads. Han har affundet sig med at lægge på madressen på gulvet, men vi skal altid hente ham - han kalder indtil vi giver os - vi kan ikke længere få ham til at komme ind selv - det kunne vi i starten - er han måske lidt doven?
Hvordan får vi ham til at sove med det samme og vende ham af med at komme ind til os om natten - er det normalt at han stadig ikke kan forstå han bare skal lægge sig til at sove.
Det er som om at han syntes det er en straf at han skal sove.
Ser meget frem til at høre fra dig igen.
Kærlig hilsen
Benjamins mor