Svar: Vurdering af plan for mad og mælk - 10 mdr.
16. september 2010
Alder:
10 mdr.
Kære mor til O
Min umiddelbare tanke er, at I skal prøve at skære morgenflasken væk og i stedet starte dagen med grød. Grøden kan og bør stadig laves på mælk og så kan hun få mælk at drikke til sin grød - det må gerne være mme hun drikker af kop.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, lavet med mælk og mælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, en kartoffelbåd, godt kogte pastaskruer, rejer, muslinger, ½ hårdkogt æg eller lignende og kan derudover også suppleres med grøntsagsmos, hvis hun virker meget sulten og har svært ved helt at koncentrere sig om at spise nok mad i stykker. Vand af kop.
Flaske og puttes til eftermiddagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, en portion tykmælk eller neutral sødmælksyoghurt med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys lidt mysli uden honning og chokolade. Obs - ymer anbefales først efter 1 års alderen :) Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager - mad i stykker og moset mad. Mad der smager af noget og helt almindelige børnevenlige retter - lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, laks fra ovnen, fiskefilet, frikadeller af kød eller fisk, sovs af forskellig slags så kan kartofler moses med sovs og frikadellen spises i stykker ... Vand eller mælk af kop og igen - det må gerne være mme, hvis hun er gladest for dette.
Suppleres evt. med en godnatgrød igen lavet med mme
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Din datter har brug for at få 400ml mme dagligt indtil hun er 1 år, hvis du skal dække hendes jernbehov. Derfor er 2 flasker dagligt passende og de kan meget fint ligge aften og inden middagsluren, når hun sover som hun gør. For at sikre hende mme nok, da hun ikke altid drikker 200ml af en flaske, så vil det være fint at lave hendes grød på mme eller give hende lidt mme af en kop.
Du kunne også vælge at gå over til NAN 3 som indeholder lidt mere jern end de øvrige produkter på markedet ...
Hun skal derudover have mere mad i stykker og have lov til at spise selv. Du skal variere hendes tilbud, så hun får lidt forskelligt tilbehør og så der således hele tiden er noget spændende at spise.
Du skal kun servere lidt af gangen, får hun for mange hapsere på en gang mister hun overblikket og vil ikke spise. Så lidt af gangen og når de er spist, så lidt nye og noget andet :)
Hun skal lære at spise med en gaffel nu og så skal hun også spise med fingrene. Der skal både være hapsere som hun kan øve pincetgreb på, men der skal også være stykker som hun sidder med i hånden - en kartoffelbåd, ½ hårdkogt æg eller ½ frikadelle kan hun godt selv sidde med - kogte ærter, majs, gulerod, pastaskruer eller lidt rejer kan hun så øve pincetgreb på :)
Og så må du holde fast i at lillepigen trives og udvikler sig rigtig fint - hun lyder bestemt ikke som om at hun mangler noget :)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske