Svar: Den kære søvn - 10 mdr.
16. september 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Mor til lille O
Tak for dit brev :) Jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig ...
I skal for det første sikre jer, at lillepigen får mad nok og ikke vågner 30-45 minutter efter hun er faldet i søvn, fordi hun egentlig har brug for lidt mere at spise - jvf. afsendt madplan for dagen ...
Man skal også overveje om hun vågner, fordi hun falder i søvn med sin flaske. At hun simpelthen vågner op og bliver ked af det og forvirret, fordi flasken som hun faldt i søvn med pludselig er væk ... At hun har en uhensigtsmæssig søvnassociation i sin flaske.
Men som jeg kender din datter fra dine tidligere breve, så har hun normalt et rigtig godt sovehjerte og som jeg læser dit brev i dag, så er det et spørgsmål om at hun vågner kort efter at hun er faldet i søvn, men når hun så i øvrigt sover igen så sover hun rigtig godt indtil næste morgen tidlig. I er altså ikke ude i at hun vågner hele natten igennem fordi hun søger sin flaske og kun kan sove, hvis hun får den ...
Derfor tænker jeg, at det sandsynligvis handler om hendes alder og udvikling. Hun er begyndt at kravle, øver sig i at bevæge sig væk fra jer, øver sin selvstændighed. Jeres datter er i separationsfasen. Det betyder at hun lige nu har ekstra meget behov for at vide at I er der for hende, hun forstår ikke hvor I er, når hun ikke kan se jer. Går I fra hende, når hun skal sove, så kan hun ikke forholde sig til at I er lige inde i stuen, for hende er I nærmest forsvundet.
Derfor vil det ofte være en god idé at sidde hos barnet, holde i hånden, berolige, synge en lille sang eller lignende og på den måde hjælpe barnet til ro. Men nogle gange, vil det, som du også er inde på, være fint at gå. Det er aktuelt, hvis man f.eks. har et barn der ser ens tilstedeværelse som underholdning, sjov og ballade :)
Her kan det være fint at vise hende, at det ikke er legetid nu, men netop sovetid og samtidig lære hende at I er der, selvom hun ikke kan se jer. Derfor kan det være udmærket at gå og så komme igen lidt efter, atter putte hende nænsomt og kærligt og gå igen. Jeg anbefaler normalt at man ikke forlænger tiden når man går, men går frem og tilbage med max 3minutters interval. Man vender tilbage hvis barnet græder, men også hvis barnet ikke græder - det handler jo netop om at gøre barnet tryg og lære barnet er man er der for barnet, men holde fast i at det ikke er legetid men sovetid nu.
Da hun får flaske at sove på og normalt falder i søvn med denne, så vil det være udmærket nu at lære hende at sove uden at have flasken i munden. Hun skal stadig have sin mælk og I må gerne putte hende i tremmesengen, elever hendes hovedgærde så hun ikke ligger helt fladt og giv hende så flasken imens hun ligger i sengen. Det kan gøre hende tryg og rolig, at hun ikke skal flyttes efter at have fået flaske.
Flasken fjernes fra hendes mund, mælkemåltidet stopper inden hun falder helt i søvn. Det skal stoppe der, hvor hun lige kigger med øjnene, registrerer hvor hun ligger og triller om på siden og falder i søvn.
I skal også overveje om puttetidspunktet er rigtigt. Hvis jeres datter ikke er træt nok, så vil hun naturligt ikke kunne sove og vil i stedet bruge en masse energi på at hoppe rundt i sengen og opfordre til leg og sjov. Nogle gange skal man derfor forsøge at afkorte hendes lurer om dagen eller i stedet prøver at putte hende lidt senere, så I er sikre på at hun er træt nok til at sove.
Og så må I vurdere, hvad der sker, når hun skal falde i søvn. Hvis hun hopper rundt, så gå ud og lad hende lege lidt, put hende igen, når i efter ca 3 minutter atter kommer ind. Hvis hun græder, protesterer højlydt over at I går, så skal I naturligvis blive der, sidde hos hende, hjælpe hende til fysisk ro med kærtegn osv. men leger hun, må I så atter gå. Det er hele tiden en balance, men jeg tror du ved hvor jeg vil hen :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske