Svar: Søvn og dagsrytme - 10 mdr.
16. september 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev :)
En plan for dagen til en pige på 10 måneder vil normalt se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, en kartoffelbåd, ½ hårdkogt æg osv. Må også gerne suppleres yderligere med grøntsagsmos med kød eller fisk, hvis hun virker til at have behov for ekstra, vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, en portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop
Aften 18: Familiemad, risretter, - risotto, boller i karry, ris med kylling og sur-sødsovs, pastaretter - lasagne, pasta med kødsovs, laks med pesto, rødspættefilet, hvad som helst I nu kunne tænkes at spise som er børnevenligt. Der skal være mos og mad i stykker - kartofler kan moses med sovs og frikadellen kan gives i stykker, vand eller mælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes en gang og sover videre.
De fleste børn vil trives bedst med at sove en kort formiddagslur på 45-60 minutter og en middagslur på ca 2 timer. Men nogle børn gør det naturligvis modsat og det kan være helt okay. Det du skal være opmærksom på er, at hvis din datter sover 3 timer om formiddagen, så vil hendes middagslur ofte ligge omkring kl. 16 og det er sådan at al søvn der ligger efter kl. 16 "æder" af nattesøvnen. Det betyder at hun så sandsynligvis vil skulle senere i seng, kan få en opvågning midt om natten eller pludselig begynder at stå meget tidligt op.
Det er også sådan, at mange børn i denne alder skal i vuggestue eller dagpleje om dagen og det er her fornuftigt at barnet ikke sover dagen væk, men er aktiv og vågen og kan være med til at deltage i de aktiviteter der nu er, kan udvikle sig og være med sammen med de andre børn. Der er derfor noget hensigtsmæssigt i at børnene sover på nogenlunde samme tid og er vågne på samme tid, så de har glæde af hinanden, når de nu er sammen :)
Men hvis I ikke har problemer med opvågninger om natten, problemer med at hun er svær at få til at sove om aftenen og lignende og hvis du går med hende hjemme, så er det helt fint at lade hende sove lang lur formiddag og sove sen eftermiddagslur, så skal du gøre det som fungerer for jer :) Men har man problemer med disse ting, så kan det være ganske udmærket at forsøge at vække hende fra formiddagsluren, så hun sover kortere der, kommer op, får mad, leger osv. og så puttes til en længere middagslur i stedet.
Som du kan se af planen, så vil din datter nu have brug for 2 amninger dagligt og jeg har lagt disse amninger aften og en gang i løbet af natten. Hvis det fungerer bedre for jer med amning om dagen, så vil det være passende at hun ammes aften inden putning og så inden middagsluren midt på dagen. Ved at lægge de to amninger der sikrer du fortsat plads til rigtig mad i løbet af dagen :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej og giver lidt mere overblik, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske