Svar: Afvænning og andre vaner
17. september 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Lone
Vil du ikke godt lade være med at slå dig selv oven i hovedet og sige at det er din skyld at din dreng har fået dårlige vaner - jeg synes det lyder som om at din dreng har været og er et tryghedssøgende barn og du har givet ham den tryghed og nærhed han har haft behov for. Der er intet i vejen med at I har sovet sammen og det er helt naturligt at han gerne vil have du er hos ham, når han skal overgive sig til søvnen og sige farvel til dagen!
Sut - den har han haft brug for og især efter at være startet i børnehave og samtidig også skulle forholde sig til at være storebror :) Men I skal naturligvis prøve at trappe behovet for sutten ned og det vil være rigtig godt, at han får en substitut. Det kunne være en bamse, som han selv kommer med ud at vælge - det er nemlig vigtigt at han selv giver udtryk for hvad type han kan lide og synes virker rar at putte med.
Bamsen skal bruges konsekvent sammen med sutten. Den skal bruges, når han puttes til lur om dagen og når han puttes i sin seng om aftenen "se nu er bamse her ved siden af dig" og den skal også bruges om dagen, når han falder og har brug for trøst. Hvis han får plaster på, får bamse også plaster på og I trøster og beroliger begge parter.
Stille og roligt får bamsen mere og mere plads og sutten skal så fylde mindre og mindre. Sutten skal have et fast sted, hvor den lægges og der ligger den så og venter til jeres dreng skal i seng, der ligger den i løbet af dagen "nu ligger sutten her og venter på dig".
Nogle gange bliver han så frustreret og ked af det og det må han så blive, så må du møde ham der, trøste og berolige og hjælpe ham med at rumme de følelser han har - også uden sut.
Hans behov for dig om aftenen er helt relevant og det er rigtig godt, hvis du sidder hos ham, læser godnathistorie osv. Igen skal dit hår erstattes af bamsen, så han stille og roligt putter sig med den og du kan nøjes med at sidde ved siden af, læse lidt for ham og du må gerne motivere til dette ved netop at sige "nu sidder mor her og læser en rigtig god historie for dig" eller lignende, så han godt kan fornemme at det faktisk er lidt rart og lidt mere hyggeligt end at nusse hårlokker ... Du er der jo, men du læser for ham :)
Så fra at ligge hos ham, så sætter du dig hos ham og stille og roligt når I frem til at du kan sidde ved siden af ham og læse for ham :)
Små etaper og erstatte med en bamse, en substitut for både dig og sutten på sigt :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske