Brev:
Sove og spise
19. september 2010
Alder:
5 mdr.
Sove og spise
Kære Helen
Tak for dine tidligere svar vedr. vores lille dreng. Vi synes selv, at vi har en rigtig dejlig dreng og pt. en rigtig dejlig hverdag. Mange ting er blevet lettere.
Han har efterhånden en go rytme, han sover ca. fra kl. 19-23, 23.15-3, 3.5-6, 7.15-8.30, 11-12.30/12, 15-16/16.30. En rigtig fin rytme synes vi selv. Han er startet op på grød, og spiser faktisk rigtig fint allerede nu. Han får grød til middags- og aftensmad, derudover får han flasker i løbet af dagen. Dvs. han følger pænt den rytme, du foreslog i dit sidste svar til os.
Amningen er nærmest stoppet, fordi han ikke bliver mæt nok den vej. Han bliver dog ofte temmelig sur på flasken i løbet af dagen, og det kræver at man er ret ihærdig for at få den i ham – har du nogen ide om, hvor denne uvilje pludselig stammer fra? Vi har talt en del om, hvornår skal vi starte med at give ham mere ’rigtig’ mad, fx grød flere gange om dagen?
Vi roder stadig lidt i forhold til putning. Han sover sine lurer enten i sin seng eller barnevogn. Når vi luller ham i barnevognen, brokker han sig som regel/hyler lidt men falder så i søvn. Vi forsøger at få han til at falde i søvn i sin egen seng, men har problemer hermed. Han bliver ret ulykkelig, når han skal lægges i sengen. Vi forsøger at være konsekvente, sige godnat, synge sang etc. men lige lidt hjælper det, han vil helst falde i søvn i vores arme, hvilket jo er uholdbart.
Vi mangler lidt en strategi for, hvad vi kan gøre. Hvis vi går ud af lokalet, skriger han helt vildt, bliver vi siddede og holder i hånd skriger han også, for han vil op (han bruger ikke sut, vil ikke tage den).
Vi har flere steder læst om 5-minutters-reglen, og at man kan starte med at praktisere den i 5-måneders alderen, det har vi overvejet, men vi må ærligt indrømme, at vi er bekymrede for om han er for lille til at blive ladt alene i rummet i 5 minutter, mens han helt sikkert kommer til at ligge og skrige….
Vi har tidligere været meget glade for dine svar, derfor vil vi gerne høre dig til, hvad du mener om 5-minutters-regel? Er der noget om den eller? Og har du et bud på en strategi vi kan anvende ved putning i sengen?
Kærlig hilsen
Mor & Far