Svar: Sove og spise
19. september 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Mor og Far
Jeg synes det lyder som om at der allerede er sket store fremskridt hos jer og det skal I holde fast i :) Jeres dreng er stadig bare et lille myr på kun 5 måneder og det er vigtigt ikke at forvente for meget af ham, ikke stille større krav end rimeligt er og tingene kommer stille og roligt hen af vejen.
For det første er det super godt at I nu har en rytme med 3 lure dagligt. Det er helt aldersmæssigt relevant og de I fortæller lyder meget fint. At han nogle gange smågræder og klynker lidt inden han falder i søvn, er også helt normalt, han græder ikke ulykkeligt, men har snarere brug for at lukke lidt 'overskudsenergi' ud hvorefter han så falder rolig i søvn og sover godt.
Det lyder som om at I har mindre hopperi med ham, når han skal sove og at det faktisk nu lykkes jer nogle gange at få ham til at sove i sin barnevogn. Det er super! Han skal stadig ikke lægges vågen i sin seng og ja - jeg synes han er alt for lille til at I går fra ham i flere minutter, han har ingen idé om hvor I går hen og at I stadig er der, han føler sig forladt og alene, når han ikke kan se jer :)
Jeg synes I skal forsøge at gøre to ting - enten sidde med ham som nu, give ham flasken i jeres favn, lulle ham til ro og give ham den nærhed og fysisk kontakt han har brug for der og så først flytte ham fra favn og ned i egen seng, når han tydeligt er ved at falde i søvn - lige der hvor øjnene kører rundt i hovedet, men hvor han stadig lige registrerer at han bliver lagt i sin seng.
Eller I kan gøre ham klar til at sove, lægge ham i sengen, sørge for at elevere hans hovedgærde lidt ved evt. at lægge en lille pude eller tæppe ind under madrassen og så give ham flasken i sengen. På den måde oplever han ikke et skift fra favn til seng, men kan sove videre, der hvor han er lagt fra starten. Lad ham få sin mælk, mærke at I er der, stå med hænderne på ham, så han stadig fornemmer at han ikke er alene. Fjern flasken, så han lige registrerer at den er væk og falder i søvn :)
Hvis han har brug for at blive vugget eller bevæget lidt for at kunne sove, så er det også okay. I barnevognen kan I trille ham lidt frem og tilbage det er helt okay, i sengen kan I overveje at montere Brio Bedrockers og igen vippe sengen lidt, hvis det giver ham ro. Det der er vigtigt her er, at I kun vipper/triller ham når han er ked af det. I skal altså vippe/trille lidt, holde pause, lytte og kun trille igen, hvis han atter græder. Ved hele tiden at holde pause så lærer I ham at falde i søvn uden at han behøver være i bevægelse.
Med hensyn til øgning af skemad, så vil det være rigtig fint at øge ham til 3 måltider dagligt, når han bliver 6 måneder. I den alder skal han også have lidt frugt som mellemmåltider og må også begynde med kød og fisk i sin grøntsagsmos, agurkestænger osv. i hånden at gumle på selv.
Men lige nu er jeres plan for dagen rigtig fint, så fortsæt endelig den gode gænge I er kommet ind i :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske