Svar: Soverytme og ulykkelig lille dreng
24. september 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Laila
Tak for dit brev og velkommen til. Det lyder som om at I har haft nogle hårde måneder og det lyder også som om at din dreng stadig græder meget - selvom det er blevet bedre ... Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er hårdt, det lyder hårdt :)
Jeg kan ikke helt gennemskue hvor meget flaske du giver ham? Du skriver at han har fået mælk på faste tidspunkter hele tiden fordi man på sygehuset mente at han spiste for hyppigt. Du skriver også at han får flaske kl. 12 når han vågner, herefter leget I osv og så puttes han og får så flaske kl. 17. Han puttes kl. 20 med en flaske og ca kl. 22 prøver du igen hvor han så tager 30 ml ...
Der er flere ting som slår mig når jeg læser dit brev. For det første lyder det som om at I kører en rytme, hvor din dreng får mælk når han vågner og ikke når han skal sove. Samtidig med at du fortæller at han ofte græder op til en time før han falder i søvn ... For mig er det utrolig vigtigt at børn får mælk at sove på og at mælk indgår som en naturlig del af deres putteritual. Det er for mig også vigtigt at børn får små hyppige måltider dagen igennem og de fleste børn trives bedst, hvis de får mælk hver 3-4 time.
De har naturligvis haft en grund til at lave de anbefalinger de har på sygehuset og du har naturligt måtte følge det de har sagt der. Men jeg er nu stadig af den overbevisning at børn trives bedst, hvis de spiser lidt hyppigere og lidt mindre af gangen, end at de spiser få og meget store måltider.
Hvorom alting er, så har din dreng en alder nu hvor han naturligt skal igang med lidt skemad og det er vigtigt at han får skemad to gange dagligt og at du nu arbejder på en helt ny rytme og struktur. Han skal ind i en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og mælk inden han skal sove og han skal have hyppigere måltider end han får lige nu - favre nye verden for jer ... :)
Det at han begynder at spise anderledes og få en anden rytme om dagen vil naturligt også påvirke hans rytme om natten og det er om dagen du skal starte, hvis du vil opleve en ændring om natten. Han skal have mad og mælk nok hele dagen igennem, for at kunne sove bedre om natten og begynde at kunne undvære det bedre der ...
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre til kl er ca 7, hvor I står op som nu.
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur som nu
Frokost 12: Får lidt grød med frugtmos, max ½ dl. vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl 14 som nu
Sen eftermiddag/tidlig aften 17: Tilbydes lidt grøntsagsmos f.eks. kartoffel og gulerod. Vand af kop.
Der følges efter med en flaske om aftenen, f.eks. kl. ca 18
Flaske og puttes til natten kl. ca 21
Sen aften og nat: 1-2 flasker efter behov
Som du kan se af denne plan, så skal han nu have to måltider skemad - til frokost og sidst på eftermiddagen, når han vågner af sin lur og der hvor han normalt får flaske. Flaskerne gives i stedet senere og altid i forbindelse med at han skal sove.
Du skal være opmærksom på at han lige nu sover meget om dagen og sover to lange lure - de fleste børn vil i hans alder faktisk sove 3 lure dagligt. At han kun sover 2 lure er helt fint, det må han gerne - men når han sover så sent på dagen, så vil han naturligt ikke kunne blive puttet allerede kl. 20.
Det er derfor jeg anbefaler at I nu putter ham senere til natten og netop ved at tilbyde ham skemad og mælk om aftenen jvf. planen får en hyggeligere aften for jer alle :)
Jeg håber at ovenstående plan hjælper dig videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske