Brev:
Madproblemer - 12 mdr.
24. september 2010
Alder:
12 mdr.
Madproblemer - 12 mdr.
Hej Helen,
Vi har en dejlig dreng på 12 ½ måned som desværre ikke er så glad for mad.
Det er et problem som har stået på længe, men som har været tiltagende her det sidste stykke tid.
Han er en stor dreng - 82 lang og 13 kg, så umiddelbart tænker man jo, at han ikke mangler noget. Vores bekymring ligger mest på, om han får det han har brug for i en alsidig kost. Han vil ikke spise særlig varieret, og der er allerede meget han ikke kan lide.
Han startede i vuggestue for 1 ½ måned siden og der har ingen problemer været, udover at han heller ikke vil spise mad der. Når vi henter ham får vi oftest af vide at han ikke har spist særlig meget, som regl kun frugt og lidt bolle til eftermiddag.
Herhjemme ryger det meste af maden, som han selv sidder med på gulvet, eller han vender konsekvent hovedet væk fra skeen, når vi vil have ham til at smage.
Han har aldrig ville spise rugbrød, selvom vi har prøvet med alverdens pålæg.
Får at få et indblik i hvad han spiser skiterer jeg en plan for, hvordan han en typisk dag spiser.
Morgen:
En lille portion havregrød med frugtmos.
Det vil han gerne have, hvis han selv får en ske og en skål ved siden af.
Formiddag:
frugt i vuggestuen
Middagsmad:
Oftest ingenting i vuggestuen, af og til har de lavet lidt grød til ham i stedet som han har spist lidt af.
Herhjemme vil han heller ikke have frokost. Han spiser oftest lidt paste og lidt agurk eller banan.
Har prøvet med æg, rejer, avokado og andre sunde alternativer, men det vil han ikke have.
Eftermiddag (14 tiden):
Frugt og lidt bolle i vuggesten
Sen eftermiddag (15.30 tiden):
Her henter jeg ham og han virker på det tidspunkt meget pjevset og sulten, så giver ham oftest noget A38, når vi kommer hjem. Det spiser han.
Aftensmad (17.30 tiden)
Her får han ikke særlig meget indenbords. Han er rigtig glad for pasta, så ofte får han en skål med dette, som han selv kan spise af. Hvis der er sovs eller kød i dette (eller ved siden af) vil han ikke have det. Ved siden af prøver vi altid at give ham passende familiemad, som både er moset og noget han selv kan gnave i. Det vil han næsten aldrig have. Det eneste kød han kan lide er pølser, andet spytter han ud igen.
Vi prøver hver dag med diverse fisk og andet kød. Han kan godt lide kogte gulerødder, ærter og majs, som han selv kan sidde med. Så oftest spiser han pasta med ærter og gulerødder. Synes vi har prøvet alverdens retter, uden held. Vi er også meget opmærksomme på, at der skal være en god stemning under middagen og at det skal forbindes med noget hyggeligt at spise.
Inden han sover til natten, får han 200 ml. mme.
Han drikker fint med vand og mælk i løbet af dagen.
Skal vi bekymre os om hans ensformige kost og i så fald, hvordan får vi ham til at spise mere alsidigt?
Med venlig hilsen
Anja