Brev:
Bør min datter spise noget andet?
25. september 2010
Alder:
5 mdr.
Bør min datter spise noget andet?
Kære Helen!
Jeg har brug for lige at høre dig om vores dagsrytme med lillesøster ser okay ud.
Hun er en stor pige, med mange dejlige folder rundt om på kroppen og en stor dobbelthage. Meget forskellig fra sin storesøster som altid har været lidt lille og spinkel. Hun er glad og tilfreds. Pludrer, bruger sig selv meget motorisk og maven fungerer som den skal.
Efter jeg har været en del syg og indlagt over nogle perioder er amningen gået i vasken og hun får nu udelukkende flaske. Udelukkende amning de første 3 mdr, derefter supplering med flaske og nu er amningen helt slut (de sidste 3 uger). Det gjorde mig lidt ked af det i starten, men nu trives hele familien med det. Rart jeg også kan gøre noget med "den store" alene engang imellem hvor far så kan tage sig af lillesøster.
Da jeg ofte får kommentarer om at hun er en stor pige er jeg i tvivl om hun får for meget mælk iløbet af dagen og om jeg burde give noget mere skemad. Hun vejer ca 8,7 kg og er ca 67 cm lang.
Vores dag ser typisk sådan ud.
Mellem kl 4-5 flaske (sover lidt videre i vores seng)
kl ca 6.30 vågner storesøster og vi står op
kl ca. 8.30 flaske og puttes i barnevogn kl ca 9. Vi går op med storesøster i vuggestuen.
kl ca. 10 vågner. Får hirsegrød eller risgrød med lidt frugtmos. Spiser ikke en stor portion endnu, men smager lidt og virker til at nyde det. Taber dog hurtigt koncentrationen.
kl ca 12 flaske og puttes til middagslur kl 12.30. Sover til ca 14.
Kl 14.30 flaske og vi henter storesøster. Sidder i bæreselen hvis det er godt vejr ellers i barnevogn.
kl ca 17 flaske og sover en lille lur i hængekøjen ca ½ time til 45 min.
kl ca 20 flaske og puttes til natten
kl mellem 22-23 flaske (alt efter hvornår hun melder sig).
Hun spiser mellem 160-190 ml i alle flasker. Oftest 190 ml. Hun bliver altid tilbudt 200 ml, men der er altid en lille slat tilbage i flasken.
Jeg synes det er lidt svært at finde ud af de flasker. Storesøster blev ammet til hun var 12 mdr og ville aldrig tage en sutteflaske.
Har hørt noget om de kan overspise når de får flaske, men jeg synes jo ikke det er voldsomme mængder hun spiser? Lyder det okay eller skal vi noget mere igang med skeen? Vi hører hende ikke om natten fra hun har fået godnat-flasken til der ved 4-5-tiden hvor hun skal have igen. Det er REN LUKSUS synes jeg=).
Lige et lille tillægsspørgsmål. Storesøster har altid været utrolig glad for Müsligrød fra Beauvais. Vi har mange gange introduceret hende for alm. havregrød (hjemmelavet) og øllebrød, men spiser så kun en mikroskopiske portion af det andet spiser hun en kæmpe portion. For at variere det lidt tilsætter vi lidt forskelligt evt cornflakes, lidt rosiner, lidt friske jordbær eller melon eller hvad vi nu lige har i køleskabet ofte også lidt jordbærgrød.
Er det okay hun stadig spiser det når hun nu bliver 2 år her om en mdr eller er det baby-mad? Og bør hun spise noget andet?
Ellers spiser hun godt og varieret iløbet af dagen. Brød, kød, grønt og frugt. Det eneste hun ikke rører er kogte kartofler og blomkål og det er vel okay synes jeg =)??
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Susanne