Svar: Bør min datter spise noget andet?
25. september 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Susanne
Jeg er ked af at høre at du har været indlagt, håber du er okay igen :) Det har været en fin og helt rigtig beslutning med flaske og selvom det er hårdt, så behøver du ikke have dårlig samvittighed over det - som du selv er inde på, så har det jo også lidt fordele at give flaske, f.eks. at du nu har mere tid til også at være der for din ældste datter :)
Lillesøsters plan for dagen er meget fin og helt alderssvarende ud. Det er meget fint at I nu er begyndt med skemad og du må faktisk gerne øge hende til 2 gange dagligt. Hun skal som du skriver ikke have mere end 4-5 skefulde til ½ dl. af gangen, men 2 gange dagligt og flasker som nu, vil være fint.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover videre hos mor og far
Morgen 8.30: Flaske og puttes til lur
Formiddag 10: Tilbydes lidt grød evt med lidt frugtmos som topping ligesom nu, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur kl. ca 12.30 som nu
Eftermiddag 14-14.30: Flaske og storesøster hentes
Sen eftermiddag 17: Flaske og sover dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, du kan prøve at starte med lidt mos af gulerod og kartoffel, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23: Flaske og sover som nu til næste morgen tidlig
Som du kan se er min plan fuldstændig som din, bortset fra at jeg nu indfører lidt mere skemad, så hun får mos om aftenen og grød om dagen :)
Det er korrekt at der altid er en risiko for at børn der får flaske overspiser, fordi det er let at spise af en flaske i forhold til at spise af et bryst. Det lyder ikke til at være tilfældet for din datter, hun spiser ikke voldsomt store mængder af gangen og lyder til at have en fin evne til at kunne regulere sit behov. Og jeg synes som du - at det er ren luksus at kunne sove fra midnat til kl. 05 - give mælk og sove lidt videre - nyd det! :)
Ingen grund til at lave store ændringer hos jer lige nu, ro på :)
Med hensyn til færdiglavet børnemad, så synes jeg din 2 årige datter er for stor til dette ... også selvom du forsøger at blande forskelligt i for at give det lidt mere bid ...
Hvad spiser I andre? får I boller, brød eller lignende om morgenen? Kan I så ikke nogle dage prøve at give hende lidt det samme som I andre spiser ...
Du kan også prøve at lave hjemmelavet havregrød og iblande lidt af beauvaisgrøden og på den måde få hende mere og mere over på den hjemmelavede grød.
Eller du kunne prøve at servere helt almindelige rå havregryn med lidt sukker og lidt mælk måske hun vil spise havregrynene på den måde, men bare ikke er så glad for havregrød :)
At hun ikke er glad for kogte kartofler og blomkål - fred være med det. Kartofler kan hun få på alle mulige andre måder og blomkål lærer hun måske at spise hen af vejen.
Ro på, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske