Svar: Problemer med rugbrød
25. september 2010
Alder:
15 mdr.
Kære Trine
Jeg synes faktisk du skal opgive kampen og lade være med at gøre det til et problem :)
Det er super fint at det er lykkes dagplejer at få din datter til at spise rugbrød der, men hun behøver ikke også at få det derhjemme. At spise rugbrød er et dansk fænomen og børn trives ganske udmærket andre steder i verden uden at spise rugbrød.
Det du skal give hende er fiberholdigt brød. Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallen kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Brød med et højt indhold af fibre, vejer ofte godt i hånden. Derfor kan du ved at holde brødet i dine hænder godt mærke forskel - både på de lysere og mørkere brødtyper. Se på pakkerne i supermarkedet og vælg brødtyper som indeholder 8% fibre eller mere.
De fleste børn vil omkring 1½ års alderen være så gode til at tygge, at de kan spise almindeligt rugbrød med kerner, indtil da spiser de helst rugbrød uden synlige kerner. Og kan de slet ikke lide smagen af rugbrød, så kan man give dem andre former for brød. Du er nok nødt til at acceptere at din lille pige, bare ikke er vild med rugbrød og at det er okay :)
Du kan sagtens til frokost og faktisk med fordel netop til frokost i weekenden have fokus på at hun også har brug for kød, fisk og grøntsager og du kan give hende rester fra aftensmaden. Hun bør derfor også få kogte grøntsager til frokost, kartoffelbåde, måske har I et stykke lasagne, frikadeller eller lignende til overs, så kan hun få det. Fisk kan være stegt torskerogn, fiskefilet eller fiskefrikadeller, det kan også være rejer eller andet, som hun selv kan spise.
Kød kan være kødpålæg, men kan også være stykker af kød som igen kan være rester fra aftensmaden.
Og så må hun også gerne få pasta, hårdkogt æg osv. til frokost - hun behøver ikke spise rugbrød, man kan få masser af varieret mad og det hele bliver mere hyggeligt for jer alle sammen :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske