Svar: Vil stadig spise midt om natten
25. september 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Ane
Det er meget fint med 3 lure dagligt fortsat, når din datter sover så korte lure som hun gør :)
Amningen midt nat - du fortæller at hun begyndte at springe den over, da hun startede op med grød og mos, præcis som man også normalt ville forvente. Men du fortæller også at hun har lidt tendens til hård mave og måske er det derfor hun søger den ekstra mælk ...
I hvert fald kan det netop af den grund være ganske fornuftigt netop at give hende frugt som mellemmåltid, det er med til at sætte gang i maven og på sigt vil det også erstatte formiddagsamningen, som helt vil udgå - så ja, det mætter lidt, men mætter ikke så meget, at der ikke er plads og lyst til frokost og aftensmad. Små hyppige måltider er en god idé at begynde på netop i denne alder og netop frugt, frisk frugt i hånden og også frugtmos vil være fint som mellemmåltid. Det er ikke 'for sødt', hun må gerne få noget der er lidt sødt - modermælk er jo f.eks. også meget sødt :)
Og så er det også en rigtig god idé at give hende jerntilskuddet sammen med frugtmos, det gør at det optages bedre og forebygger netop problemer med hård mave.
Du skal være opmærksom på at hun naturligt i kraft af sin udvikling vågner op og sover meget uroligt om natten. Hun bruger sig selv mere og mere motorisk og og det er derfor du oplever at hun får sparket dynen af og lægger sig på siden. Det må hun naturligvis gerne - men du skal være opmærksom på at hendes opvågninger om natten ikke behøver indebære en amning og at det er vigtigt at du får hjulpet hende videre i søvnen uden at give hende bryst.
Du kan med fordel prøve at amme hende rigtig godt om aftenen, give hende et drømmemåltid, hvor du ammer hende fra begge bryster, så hun er fyldt godt op inden natten og i løbet af natten må du så hjælpe hende videre i søvnen ved at putte dynen på hende, hjælpe hende om på siden osv. så hun kan sove videre - men så vidt muligt uden bryst.
Hvis hun søger brystet meget og kun kan falde til ro med brystet, så må du give hende det - men gør det kortvarigt, træt brystvorten til dig, så hun ikke fylder sig med mælk :)
Det er vigtigt at hun får små hyppige måltider dagen igennem og det er godt at I er kommet godt igang med skemad. Du skriver "jeg kan ikke få mere grød og grøntsagsmos i hende" og det skal du netop heller ikke. Det er vigtigt at portionerne ikke er større end at hun netop stadig også indtager mælk om dagen - ellers vil hun naturligt skulle søge det ekstra om natten. Så du skal altså prøve at give plads til både mad og mælk nok hele dagen igennem, for at hun ikke behøver det om natten :)
Håber ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske