Brev:
Nyt putteritual uden flaske?
25. september 2010
Alder:
15 mdr.
Nyt putteritual uden flaske?
Hej Helen.
Vores pige er efterhånden blevet 15½ måned og der er sket mange ting. Hun går selv, er startet i vuggestue og sover nu kun én lur om dagen. Især er vi glade for, at hun kun sover én gang nu, da vi tit brugte 1½ time på at få hende til at sove om aftenen, så kl. blev tit 21.30 før hun sov... Enkelte gange er hun så træt om formiddagen, at hun sover en lur der, men det er efterhånden sjældent.
Kort fortalt ser hendes dag sådan ud:
Ca. kl 7: Morgenmad (havregrød lavet på sødmælk)
kl. 9: frugt og brød i vuggestuen. Hertil vand.
kl. 11: frokost (rugbrød eller varm mad i vuggestuen og vand eller mælk)
Sover 1½ - 2 timer middagslur
Eftermiddag: brød, frugt, rugfras med sødmælk eller hvad vi lige har i huset. Frugtstang eller rosiner som ekstra snack.
kl. 17.30-18: aftensmad og vand
kl. 19-19.30: puttes med 150 ml sødmælk i flaske.
Mit spørgsmål er, hvordan vi får vænnet hende fra flasken - hun er MEGET glad for den!
Lige nu foregår aftenen sådan, at hun spiser aftensmad og derefter kommer i bad. Så leger hun lidt i stuen og vi læser bøger. Så får hun sin flaske på sit værelse, hvor hun tit falder i søvn i armene på os. Hun er som sagt meget glad for flasken og bliver stiktosset, når der ikke er mere mælk. Når hun så får sutten, er hun dog for det meste lige til at lægge i sengen, hvor hun falder i søvn næsten med det samme.
Hvordan får vi hende vænnet fra flasken? Og hvordan kan vi lave putteritualet om, så hun forstår, at hun skal sove uden at få sin elskede flaske?
Jeg er klar over at den slags ændringer i rutiner tager tid, og derfor vil vi jo gerne gøre det rigtigt fra starten af ;o)
Et andet spørgsmål i denne forbindelse er også hvor meget mælk hun har behov for nu og hvordan vi sikrer os at hun får nok, når flasken snart ryger?
Hilsen Mette