Svar: Nyt putteritual uden flaske?
25. september 2010
Alder:
15 mdr.
Kære Mette
Du skriver at din datter bliver stiktosset, når flasken løber tør for mælk, men at hun dog accepterer en sut. Jeg kan ikke se hvor stor mængde mælk hun får at sove på, men normalt ville jeg anbefale at I trappede ned og gav mindre og mindre, så hun tilsidst helt kunne undvære og flasken i stedet erstattes af en kop med mælk ..
Hos jer lyder det dog til at kunne være lidt svært og jeg vil derfor foreslå jer at I starter med at indføre en godnatgrød som en del af hendes putteritual. Så hun får aftensmad kl 17.30-18 som nu og så tilbydes en portion grød i køkkenet kl. 19-19.30 hvor hun plejer at få sin flaske og herefter får hun så børstet tænder og kommer i seng.
I stedet for flasken skal hun have et nyt ritual og det er helt okay at I sidder med hende som I plejer. Sæt jer med hende i favnen, syng lidt for hende eller læs en lille historie og lul hende til ro med sutten så hun i første omgang naturligt kommer helt væk fra sin flaske.
Stille og roligt skulle hun jo så gerne begynde at kunne blive puttet direkte i seng efter grøden og hvor I sidder ved siden af sengen, stadig puttet med en sut, en bamse eller lignende og hvor I så synger samme sang eller læser en lille historie og hun falder så roligt i søvn.
Med den alder hun har kan hun godt inddrages i flaskestoppet. Måske kender hun ordet slut. Måske gestikulerer du med dine hænder for at signalere slut - når mælkekartonen er tom, når tallerkenen er tømt for mad osv. Måske bruger du allerede det at smide i skraldespanden som en måde at vise at noget er slut, noget skal ud, kasseres.
Denne rutine må du gerne overføre på flasken, tage hende med i processen og smide flaskesutterne ud, fortælle at det er slut, når hun beder om flasken og så tilbyde et alternativ. På et tidspunkt er sutterne alligevel mørnede og der skal købes nye og det skal du så lade være med :) Så slå ud med armene, gestikuler og sig "slut" og tilbyd så et alternativ som en kop mælk og en godnathistorie i stedet for :)
De fleste børn vil ret hurtigt acceptere at få godnathistorie i stedet for flaske, hvis ritualet gøres ligeså hyggeligt og hvis du forinden har sikret dig at hun føler sig mæt, fordi hun har fået en godnatgrød at sove på :)
Hun har brug for at få mellem 350-500ml letmælk dagligt - det er alt incl. og vil ofte blive dækket ved at hun får et glas mælk morgen og aften, en portion yoghurt eller lignende midt på dagen og så får lidt ost, sovs osv. som en naturlig del af madlavningen. Der skal også stadig mælk i hendes grød :)
Det er ikke nødvendigt at børn får præcis ½ liter mælkeprodukt om dagen, men med minimum 350 ml (3½dl) lever kosten lettere op til anbefalingerne.
Rigtig meget held og lykke med projekt "sov uden flaske":)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske