Brev:
Afvænning fra flaske
26. september 2010
Alder:
10 mdr.
Afvænning fra flaske
Kære Helen
For nogle måneder siden sendte jeg dig et spørgsmål omkring min datter Sia (der på det tidspunkt var syv måneder), som kun kunne falde i søvn med flasken i munden. Du skrev at det var helt okay, så længe at hun sov godt derefter og ikke vågnede og krævede flasken. Det var egentlig rigtig dejligt at "få lov" til at fortsætte med at give min datter den tryghed.
Nu er hun så blevet 10 måneder og den sidste tid er hun begyndt at vågne 3 ud af 4 nætter 1 til 2 gange og være dybt ulykkelig. Og hun falder kun i søvn igen hvis hun får flasken. Jeg føler at det går ud over hendes appetit i løbet af dagen at hun tit får 1 eller 2 flasker på 200 ml i løbet af natten. Hun gider ikke rigtig sin morgenmad eller frokost og spiser først godt til aften. Hun er dog godt i stand og vejer knapt 11 kilo (men hun er også meget lang).
Derudover skal hun med den alder hun har jo kun have to flasker dagligt, men hun får tre fordi hun sover tre gange i løbet af et døgn (udover flaskerne om natten).
Der er jo heller ikke lang tid til hun bliver et år og skal helt af med flasken.
Så hvad gør jeg? Hvordan lærer jeg hende at falde i søvn selv med den alder hun har? Det skal siges at det er sket to gange de sidste par uger at hun ikke har villet have flasken om natten, men har lagt sig til at sove i mine arme i den lænestol på hendes værelse, hvor hun normalt får flasken. Men det er et særsyn.
Det hænder også at hun vågner idet jeg lægger hende over i sengen om aftenen og at hun så selv falder i søvn, men det sker kun 1 ud af de 10 gange, hvor hun når at vågne. Så hun KAN jo godt. Men hun går helt i selvsving når det ikke lykkes og hun skal jo ikke græde sig i søvn.
Vores aftenrutine ser desuden sådan ud af vi spiser omkring 18:15. Når vi er færdige cirka tyve minutter senere kommer hun i bad (hvilket hun elsker) hvor hun sidder og hygger i ti minutter til et kvarter. Derefter får hun ble og natdragt på og så leger vi stille og roligt i hendes værelse, hvor det kun er lyskæden og ikke hendes store lampe der er tændt, eller vi læser en bog og omkring 19:30 får hun sin flaske og bliver lagt.
Jeg glæder mig til dit svar!
Knus fra Sias mor