Svar: Afvænning fra flaske
26. september 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Sias mor
Det er helt rigtigt at Sia nu bør kunne nøjes med 2 flasker i døgnet og disse to flasker vil ofte ligge hensigtsmæssigt aften og sen aften kl ca 19.30 og 23.30 eller aften og meget tidlig morgen f.eks. kl. 19.30 og kl 04.
Det er altså flaskerne om dagen som nu forsvinder helt og faktisk er det netop en fordel, at du lærer din datter at sove uden flaske om dagen først og så overfører ritualerne til om aftenen og natten. Det er lagt lettere at lære hende det om dagen, fordi du der kan og bør erstatte med mellemmåltider og fordi du også selv har mere overskud til at ændre vaner, når det er dag - langt mindre overskud aften og nat :)
Du skal naturligvis sikre dig at din datter får både mad og mælk nok hele dagen igennem for ellers er det naturligt at hun er nødt til at søge flasken ekstra om natten. Derfor skal hun tilbydes mange små måltider og en plan for dagen til et barn på 10 måneder ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller mælk af kop, det kan være mme eller sødmælk
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske først og sover måske kun 45 minutter
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, tun, rognguf eller lignende. Suppleres med kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod og suppleres også med rester fra aftensmaden som stykker af frikadelle eller en kartoffelbåd eller lidt kogt pasta. Må også stadig gerne få lidt grøntsagsmos med kød eller fisk (evt. fra glas), så du er sikker på at hun får mad nok. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Tidspunktet afhænger af hvor sen og hvor lang en formiddagslur hun tager. Kan få lidt frugt i hånden at sutte på inden hun skal sove.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys, frugtmos, ½ bolle med smør, ost, vand af kop.
Aften 18.15: Aftensmad som er familiemad, risretter, pastaretter, kød og fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks, rødspættefilet osv. Kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker, vand eller mælk af kop (sødmælk eller mme).
Suppleres med en godnatgrød efter badet og inden sengetid, så I er sikre på at hun ikke går sulten i seng.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften eller en gang i løbet af natten gives flaske igen.
Som du kan se af denne plan, så skal din datter altså nu have rigtig meget mad i løbet af dagen og du er nødt til at fjerne flaskerne, som hun lige nu får og for netop at give plads og lyst til mere rigtig mad. Samtidig vil det at hun så får mere mad også gøre at behovet for flaske/mælk naturligt bliver mindre - tingene hænger jo sammen :)
Som jeg læser dit brev lige nu, så falder din datter i søvn i dine arme og flyttes derefter til sin seng. Jeg kunne godt tænke mig, at hun begyndte at forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove, fordi det også vil gøre hende tryg og hjælpe hende med til at komme videre i søvnen om natten.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange hver nat og registrerer at alt er som da vi faldt i søvn og lige nu oplever jeres datter, at hun mangler jer, jeres favn og nærhed og også mangler sin flaske.
Din opgave er derfor at lære hende at sove i sin seng og forbinde dette med noget trygt og rart og samtidig også få hende til at falde i søvn uden at have flasken i munden.
Du skal som sagt starte om dagen og helt konsekvent indføre en putteklud, små beroligende ord, en måde at kærtegne hende på. Lidt det samme som når du trøster hende, når hun er ked af det og netop disse små ritualer fører du med om aftenen, når hun skal puttes.
Jeg vil anbefale dig at du eleverer hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger fuldstændig fladt og så giver hende flasken i sengen. Hun skal altså ligge i sin seng og have sin mælk og så sidder du hos hende, beroliger, holder dine hænder hos hende og hjælper hende til ro imens hun får sin mælk. Flasken slippes inden hun falder i søvn, lige der, hvor hun kigger på dig, triller om på siden og lukker øjnene. Så hun altså stadig får sin mælk og er lige ved at falde i søvn, men sover uden flasken er i munden.
Du kan naturligvis også gøre det, at du giver hende flasken i din favn og derefter flytter hende i seng, men som du beskriver hende, vil hun sandsynligvis blive ked af dette skift mellem favn og seng, vil vågne yderligere op og være svær at berolige og få til at sove bagefter ... derfor ovenstående løsning i stedet :)
Putteklud, kærtegn, beroligende ord som du bruger om dagen bruges som sagt også om natten, så hun nu oplever at der sker det samme når hun skal sove både dag og nat, så hun ved, hvad der nu skal ske :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske