Brev:
Spiseproblem
26. september 2010
Alder:
3 mdr.
Spiseproblem
Kære Helen
Allerførst tak for en rigtig god brevkasse, der har givet mig svar på mange spørgsmål.
Jeg skriver til dig vedrørende vores skønne dreng Elias på tre måneder, som bliver meget ked af det og frustreret, når han skal spise. Problemet opstod, da han var ca. 3 uger gammel og har bare taget til i styrke. Jeg stoppede med at amme, da han var knap to måneder, så han får kun flaske nu.
Det virker på mig som om, han kun spiser af nød. Han spiser sjældent mere end 100 ml. af gangen (ofte meget mindre), så begynder han at kløjs i mælken, bliver urolig og ked af det. Så bliver han skiftet, kommer op at bøvse og gylper her rigtig meget. Derefter får han tilbudt flasken igen, men her er det umuligt at få mere mad i ham, omend han gumler vildt og inderligt på sin sut og stadig er meget søgende. Han virker med andre ord stadig sulten, men vil ikke spise.
Herefter kommer han ned at lege på sit legetæppe, men bliver meget hurtigt ked af det, vil på ingen måde ligge på maven, da han i så fald gylper meget. Jeg kan godt få ham til at smile, men jeg oplever, at han skal afledes og underholdes meget for ikke at blive ked af det. Ofte udvikler han sig til at blive meget ulykkelig og når det er værst, kan han præsterere at græde op til flere timer (det længste grådanfald varede fire timer, hvor jeg gik rundt med ham på armen uden at kunne trøste ham).
Som regel bliver han så træt, at han næsten falder i søvn, hvorefter det ofte lykkes mig liste lidt mere mad i ham. Her spiser han roligt, men det er meget forskelligt, hvor meget han får (ml. 40 og 100 ml.)., da han falder i søvn og er for træt til at spise. Herefter bliver han puttet og sover max 30-40 min., andre gange kun 15 min., og dette på trods af, at han har været vågen i 1½ - 2 timer.
Når han vågner, virker han utrolig sulten, men jeg prøver her ikke at give ham noget, da han ellers slatspiser igennem hele dagen. Jeg kan ikke få ham til at sove videre, så det ender som regel med, at jeg går en lang tur med ham, hvor han sover overfladisk, men vågner lige så snart, barnevognen står stille et kort øjeblik.
Når jeg tilbyder ham flasken efter 3-4 timer, gentager ovenstående mønster sig. Nogle dage er han oppe på 10 - 12 måltider om dagen, hvilket jo er alt for meget og også frygtelig hårdt for mig, som også gerne vil finde tid til vores femårige storebror og i øvrigt gerne vil nå dagens mest basale ting som at komme i tøjet og få spist morgenmad.
Det skal siges, at Elias var en stor dreng ved fødslen, vejede 4194, 10 dage før termin. I dag vejer han 6800, hvilket jo også må siges at være en flot vægt, så noget kommer der jo ned. Lægen er derfor heller ikke bekymret for ham, synes vist, at jeg er fjollet, men har dog henvist ham til en børnelæge, hvor det viser sig, at han ikke har taget på i tre uger. Det mener børnelægen heller ikke, at der er grund til at være bekymret over. Der er jo forskel på vægte, som hun siger.
Jeg er begyndt at skrive ned, hvor meget han får at spise, og det ligger på ca. 700-800 ml. i døgnet, hvilket jo ikke er nok i forhold til hans vægt. Dette mener børnelægen heller ikke, at jeg skal hænge mig i. Hun har anbefalet ham Enfamil, da han muligvis har refluks. Dette hjalp i et par dage, men nu er vi tilbage i det gamle mønster igen.
Mit spørgsmål er; Hvad i alverden stiller vi op? Vi har prøvet alverdens forskellige sutteflasker og spisestillinger, men intet hjælper. Det gør ingen forskel, om det er mig, min mand eller mor, der forsøger sig. Det skal siges, at det som regel går bedre om natten.
Jeg tænker, om det kan være et spørgsmål om temperament og i så fald, hvordan griber vi det så an?
Som du kan høre, ved jeg ikke mine levende råd, og jeg er efterhånden helt tyndslidt.
Håber du kan hjælpe og glæder mig meget til at høre dine tanker.
Mange hilsner
fra en træt og fortvivlet mor