Svar: Hjælp til toiletbesøg
26. september 2010
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære Noahs forældre
Der sker sandsynligvis det, at Noah ikke længere tænker helt så meget over det med renligheden mere og interesserer sig for andre ting. Han bliver meget let optaget af en leg og det er for børn i hans alder, utrolig svært at skulle afbryde en leg, for at gå på toilettet - det kan være fordi legen er for spændende, eller det kan være fordi børnene har regler om at "hvis man først går ud af legen, så kan man ikke være med igen" og så holder de sig, undertrykker de signaler de mærker og så går det galt.
Derfor er det utrolig vigtigt at I lige nu indfører faste toilettider og at de også gør dette i børnehaven. Det er ikke nok at sige "Nu skal I lige tisse inden I løber ud", det er vigtigt at pædagogerne er opmærksomme på at Noah gør det, at de lige følger ham på toilettet og sikrer at han får det gjort og det samme skal I gøre derhjemme.
Det vil også være helt relevant at tale med pædagogerne om at de skal holde et lille møde med børnene og tage en snak med børnene om hvordan spillereglerne for leg er - hvis det er her problemet ligger. Så det bliver en regel for leg, at hvis man skal på toilettet og går ind, så må man gerne være med i legen igen, når man kommer tilbage ..
Det vil også være godt at lægge mærke til, hvornår det er han plejer at have uheld, for netop med afføringen så kan den godt komme på nogenlunde fast tidspunkt og hvis han f.eks. altid har afføring efter de har spist frokost, så er det en rigtig god idé netop på det tidspunktet direkte at opfordre ham til at blive lidt længere på toilettet, så han er sikker på at være færdig inden han rejser sig.
Måske er han også en blufærdig dreng som ikke bryder sig om at skulle lave afføring, hvis døren er åben og alle andre børn kan se ham og lugte det. At tisse kan være sjovt, de vil han måske hygge sig med sammen med de andre drenge, men at skulle lave afføring er måske for ham noget mere privat og noget han ikke bryder sig om at gøre til offentlig skue ... så hvordan er toiletforholdene - er der et toilet, hvor han kan gå afsides og være sig selv?
I givet fald, så vis ham det, fortæl ham at når han skal af med sin afføring, så skal han gå derud og netop være sig selv og bruge den tid han nu har brug for - og det er okay.
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske