Svar: Mad til for tidligt født
29. juni 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Dorthe
Det er anbefalelsesværdigt at vente med vælling til han bliver ældre. I det hele taget kan man sige at der slet ikke er grund til at give vælling, da du jo ammer så fint og derfor kan gå direkte til skemad, når det bliver aktuelt. I princippet er vælling jo det samme som en tynd grød.
Hvis du meget gerne vil mæte ham mere, og ikke ser anden udvej end at begynde på lidt vælling, så ville det være en fordel at du malkede noget af din egen mælk ud og lavede vællingen på dette.
1 dl vand
2 tsk. majsstivelse (fx maizena)
1 dl modermælk
Pisk lidt vand og lidt majsstivelse (f.eks. maizena) sammen og bring det i kog under piskning. Skru ned for varmen, læg låg på og lad det småkoge et minuts tid. Afkøl det lidt før du tilsætter din egen mælk og pisk det hele sammen. Det skal naturligvis have den rette temperatur, når du giver din datter det. Du kan give det på en lille kop eller med en ske.
Fortsat held og lykke med hende
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske