Brev:
Korte lurer og mange opvågninger
26. september 2010
Alder:
10 mdr.
Korte lurer og mange opvågninger
Hej Helen,
Jeg skriver nu i desperation til dig, da jeg håber du kan give mig nogle gode råd til min dejlige glade og aktive søn på knap 10 måneder. Han er lidt over ti kg og omkring 84 cm. Jeg har løbende fulgt dig på siden og har læst din bog, men nu er tiden vist kommet til jeg skal have lidt personlig vejledning.
Min søn har aldrig sovet særlig meget eller særlig længe, og har generelt været svær at få til at sove. Da han var 7 uger fik vi ham tjekket af kiropraktor, 7 måneder af fysioterapeut og 9 måneder af ørelæge, alle sagde han var sund og rask. Så det er nok ikke der problemet er til hans manglende søvn.
Men jeg tror at han mangler søvn, da han hen på eftermiddagen bliver utålmodig og irriteret over det meste, men ellers er han jordens gladeste dreng. Det er altså tydeligt at mærke forskel på om han sover meget eller lidt i løbet af natten og dagen.
Frem til ca. 7 mdr's alderen sov han ved siden af mig i vores dobbeltseng pga. amninger, men siden er vi begyndt at forsøge med at lægge ham i egen tremmeseng ved siden af vores seng.
Hans hverdag:
Vågner ml 05- 6: Jeg forsøger at få ham til at sove længere ved at tage ham over i min seng og amme ham, men på det sidste er det mislykkedes.
Ca. kl. 7: Havregrød eller øllebrød med frugtmos, jern, d-vitamin samt vand og/mælk mælk af kop (han er ikke meget for at drikke modermælkserstatning eller sødmælk).
- Leger /møver rundt på gulvet - han skal underholdes (han har aldrig været glad for at lege alene, vi øver dog ved at gå til og fra)
ca. kl. 9: Han tilbydes lidt frisk frugt og vand - ofte har han ikke så meget appetit
Gåtur i barnevogn, som ofte ender med en lur her, nægter han at sove i barnevognen må jeg op i lejligheden og amme ham i søvn til hans formiddagslur, han sover ca 45 minutter (nogle gange halvanden time)
ca. 11: Grøntsagsmos og rå grøntsagsstykker han kan gumle på, lidt rugbrød m kødpålæg eller fisk og vand af kop
ca. 13: Lidt yoghurt
ca. 13.30 amning og middagslur (her sover han ca. 45 min nogle gange halvanden time afhængigt af hvor lang lur han sov til formiddag)
ca. 15.30 Frisk frugt/ frugtmos/ostehaps/frugtstang/bolle med smør -forskelligt fra dag til dag
ca. 17.30/18.30 Aftensmad lidt af familiens mad og følges op af flerkornsgrød
ca. 19.00: Ammes og sover til natten
ca. 23: (Amning)
Han spiser mange mindre måltider, hver måltid ca 50-100 gr. han kan godt lide maden grov, så det er ikke babymos mere. Han har altid spist / ammet ofte. Kan det have noget at gøre med hans natlige opvågninger? Han vågner natten lang en gang i timen til hver anden time. Nogle gange får vi har til at sove videre ved at lægge en hånd på ham, nogle gange ændre hans sovestilling, andre gange er det ok bare at vippe lidt med ham (Brio bedrocks), andre gange må vi have ham op og vugge ham i søvn i vores favn.
Han har altid vågnet mange gange og meget let, men siden jeg for lidt mere end 2 måneder siden stoppede natamningerne, er det blevet helt galt. Og jeg vil også gerne droppe natamningen kl. 23, da jeg er gravid igen og er utrolig træt efter dagen med ham. Han er jo en meget aktiv dreng, som hele tiden skal stimuleres, så jeg har brug for min søvn. Jeg er begyndt at sove i gæsteværelset og så sover far i samme værelse med ham.
Farmand er også ved at være noget tyndslidt, da han jo arbejder og det er mig der er på barsel. Jeg kan bare ikke se en ende på hans søvnlængder. Jeg synes det er så synd for ham, at han ikke kan få sovet længere lurer om dagen og tilmed vågner så ofte om natten, det kan da heller ikke være sundt for ham? Vi har snart ikke mere energi til hverdagen, hvad kan vi gøre? Dette har nu stået på i mere end to måneder og det bliver ikke bedre. Han har ingen tænder der er på vej, han har fået syv allerede på kort tid.
I hvilken rækkefølge fjerner jeg bedst amningerne?
En anden udfordring er at vi aldrig har kunnet få ham til at falde i søvn andet end ved amning (han tager nemlig ikke sut eller flaske!), nogle gange i autostol og barnevogn, men det er slet ikke altid det kan lade sig gøre. Det er også derfor jeg stadig ammer til frokost og kl. 19, jeg har simpelthen ikke overskuddet til at gå de lange ture i barnevogn hver gang, også da det slet ikke er sikkert han sover herved. Og når han er vågen kræver han min fulde opmærksomhed og om natten får vi bare ikke sovet - så jeg ligger min fulde tillid til du kan hjælpe os.
Mht at falde i søvn v. amning, så har vi faste putteritualer, vi skifter, børster tænder, læser bog og synger, så ammer jeg i en ammestol, når han begynder at misse med øjnene, trækker jeg brystet og går hen til hans seng, mens jeg siger shhh eller nynner inden han lukker øjnene, lægger jeg ham i sengen til hans sovebamse som han krammer og sover op af.
- Hvad kan jeg gøre for at stoppe helt med amning? Far går nemlig på barsel om en måned, hvor jeg starter arbejde igen.
Jeg er villig til alt andet end at lade ham skrigé og græde sig frustreret i søvn. Vi har forsøgt at lade ham ligge og han bliver virkelig frustreret og ked af det, fordi han ikke ved hvad vi vil have ham til. Han har jo aldrig kunnet andet end at blive ammet i søvn - og jeg ved at det er vores egen skyld og det skal ikke gå ud over ham nu. Der må være en nemmere overgangsmåde? Hvad kan det være, når han nægter at tage flaske?
Et tillægsproblem er at jeg er bange for han ikke indtager mælk nok. Jeg ved jo ikke hvor meget mælk jeg har og nu skal jeg også udfase amningen over den næste måned. Han vil ikke tage flaske, og gider ikke drikke mælk eller mme af kop. Hvor meget væske bør han indtage i alt i løbet af en dag? Har du en god ide til, hvordan jeg kan få mere væske i ham?
Et sidste spørgsmål er omkring afføring. Før han startede fast føde kunne der gå lang tid mellem han lavede afføring, 'rekorden' var 13 dage uden afføring! Efter han begyndte at spise fast føde har han haft svært ved at komme af med afføringen. Vi skal gerne hjælpe ham på puslebordet, hvor vi presser hans ben op imod maven, og så kommer det efter lidt overtalelse.
Vi er begyndt med Lactolose - vi giver ca. 4 ml om morgen. Jeg er ikke meget for han skal have medicin til hjælp, og det har ikke hjulpet specielt meget. Er der andet vi kan gøre? Og kan det have noget med hans natteuro at gøre? Han virker dog ikke som om han er irriteret om natten, mere som om han ikke kan komme videre i sin søvn eller skal i ny stilling.
På forhånd mange tak for hjælpen og en god hjemmeside.
Med venlig hilsen
den desperate trætte familie