Svar: Korte lurer og mange opvågninger
26. september 2010
Alder:
10 mdr.
Kære desperate trætte familie
Velkommen til - tak for brevet og tillykke med at du allerede venter dig igen :)
Du skal regne med at din dreng har brug for 2 amninger dagligt fra nu og til han er 1 år - efter 1 års alderen kan du så amme en gang dagligt, sålænge I begge trives med det.
Der kan ske det, at han selv begynder at vælge brystet fra, fordi din mælk vi ændre smag, fordi du er gravid. Du kan altså være 'heldig' hvis man kan sige det, at han selv begynder at sige fra og du undgår større kamp - også selvom han lige nu er meget glad for brystet, så kan det altså spille ind at du nu er gravid igen - det er ikke sikkert at det gør det, men det kan gøre det :)
Men som sagt er 2 amninger i døgnet normalt for hans alder og disse to vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten.
Det er altså amningerne om dagen du skal fjerne nu og i stedet skal han om dagen puttes med sin bamse osv. som du allerede bruger, det er meget fint. Samme ritual dag, aften og nat er vigtigt :)
Han skal naturligvis have sit behov for mælk og mad dækket tilstrækkeligt hele dagen igennem for at kunne undvære om natten og her ser din dagsplan faktisk meget fin ud. Det lyder som om at han spiser mange små og hyppige måltider og det har han netop behov for.
Nogle børn sover meget, andre børn sover mindre - men det er bestemt ikke usædvanligt at børn i 10 måneders alderen kun sover samlet 2½ time i løbet af dagen og det lyder faktisk som om at din dreng gør det - han kan godt sove 45-60 minutter om formiddagen og om eftermiddagen 1½ time, - eller også gør han modsat og det lyder helt okay. Så prøv ikke at forvente for meget af ham - I bliver kun begge frustrerede af det :)
Han lyder til at være en dreng som generelt har svært ved at skifte søvnstadie - det er svært for ham at gå fra dyb til lettere søvn og fra let til dyb søvn + at han nu også har perioder med drømmesøvn ind imellem. Det er skiftene imellem de forskellige stadier som er svære for ham.
Det hjælper her at du går med ham, for at holde ham sovende, og det er fint at du gør det nogle gange. Andre gange kan du hjælpe ham ved at du lægger dig med ham, lader ham mærke din fysiske nærhed og kontakt - men naturligvis uden at amme ham. Også far kan lægge sig med ham og give ham fysisk kontakt, far har den fordel at han ikke lugter af mælk og det er derfor ikke så forvirrende at ligge sammen med far, som det kan være at ligge tæt med dig ...
Det er meget vigtigt at du holder fast i rutinen med at din dreng skal nå at registrere at han puttes i sin seng, hvis du ønsker han skal sove der hele natten. Det er vigtigt at han har de rigtige søvnassociationer for at kunne sove natten igennem - jvf. kapitlet i min bog omkring dette :)
Du skal også overveje om I forstyrrer hinanden, nogle gange er netop nærheden vigtig og især når du skal begynde på arbejde og far overtage barsel, så kan det være ekstra vigtigt at få lov itl at sove sammen med mor om natten - I må se hvad tiden bringer ... Men andre gange forstyrrer man hinanden og så kan det være en god idé at flytte ham på eget værelse.
Han vil naturligt have 10-15-20 opvågninger hver nat, hvor han vil småklynke, skifte stilling, sparke dynen af, smaske osv. og det er et eller andet sted også vigtigt at I giver ham mulighed for selv at finde roen og komme videre i søvne - uden at I med det samme reagerer med ord, tager ham op, skifter stilling og putter ham igen ...
Netop når I sover sammen, så er I måske tilbøjelige til at få reageret for hurtigt og han lærer derved ikke selv at komme videre i søvnen - så hos jer ville det måske være dejligt, hvis han kunne sove for sig selv, fordi I så ikke ville hører ham så tydeligt og dermed ikke reagere helt så hurtigt ... bare en tanke :)
Med hensyn til væske, så er hans væskebehov stort og det dækkes altså nu af 2 amninger dagligt og så af al den væske han kan drikke af en kop. Han skal have vand til alle måltider og også indimellem som tørstslukker.
Du må prøve med forskellige kopper, glas, måske en tudkop af den gammeldags slags, hvor væsken løber ud bare man tipper koppen. Prøv også med en kildevandsflaske med og uden tut, det synes nogle børn er sjovt at drikke af.
Hård mave kan godt være tegn på at han ikke får helt væske nok, men det kan også være at han har brug for at få lidt mere mos i løbet af dagen. Det er dejligt at han spiser familiemad og foretrækker mad i stykker, men grøntsagsmos 'smører' bedre end grøntsager i stykker og hjælper dermed også maven bedre igang ... Prøv derfor at supplere hans mad i stykker med lidt mos og brug også meget gerne sovs i og på maden.
Laktulose er du nødt til at give ham så maven fungerer - hvis han har problemer med forstoppelse vil det påvirke både hans appetit, hans søvn og ja - hans velbefindende generelt.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske