Svar: Første skemad
26. september 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Lone
Tidspunktet for, hvornår man skal begynde at give barnet noget andet end modermælk afhænger af mange faktorer. Et signal til at barnet er ved at være klar til anden mad kan være, at barnet begynder at spise mere hyppigt og at en øgning af ammefrekvens ikke øger mælkemængden tilstrækkeligt. Det er dog også vigtigt at barnet derudover er parat.
Sundhedsstyrelsen skriver:
"Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Jeg synes derfor ikke at du skal begynde at give din dreng skemad før han er mindst 4 måneder gammel og du skal lægge mærke til hans signaler. Et signal kan være at begynder at vågne og søge brystet hyppigere og at han trods hyppigere amning, ikke virker mæt nok.
Et andet signal kan være at han f.eks. begynder at åbne munden bevidst, når du giver ham d-dråber på en ske (hvis du altså giver ham d-dråber, det anbefales i DK, men jeg ved ikke om det anbefales, hvor du bor) eller kan du prøver at give ham lidt kogt vand på en ske og se hvordan han reagerer på det. Hvis han åbner munden bevidst for skeen, så er han klar.
Derudover skal han også kunne dreje sit hoved bevidst, kunne holde sit hoved selv og skal kunne følge maden du spiser med sine øjne. Han skal altså når du sidder med ham på skødet og samtidig spiser, være meget bevidst fokuseret på den mad du putter i munden.
Og så skal hans mave fungere, han skal have gang i maven og jeg vil anbefale dig at du giver ham laktulose fast i en periode, for at se om han så ikke kan begynde at få lidt hyppigere afføringer. Hos børn der ammes, vil det nogle gange vil det være fint at give laktulose 1-2 gange dagligt en enkelt dag og der er afføring derefter, andre gange må man give det fast i en periode, for at holde maven igang naturligt.
Det er rigtigt at børn der udelukkende ammes sagtens kan have 2 uger eller mere mellem deres afføringer og det skal man ikke gøre noget ved, hvis barnet i øvrigt trives. Men hvis barnet som din dreng, skriger, græder og tydeligt er utilpas efter 5-7 dage uden afføring, så er du nødt til at behandle med afføringsmiddel, også selvom han ammes :)
Når du begynder med skemad, så er det en god idé at starte med lidt grød. Det er godt at starte med grød af ris, majs, hirse, boghvede og quinoa som alle er uden gluten. I begyndelsen er det meget få skefulde man giver af gangen og der skal altid følges efter med mælk.
For nogle børn er det meget svært at finde ud af teknikken, for andre går det fint, de åbner munden og spiser gladeligt den ene skefuld efter den anden. Men selvom din dreng måske virker til at kunne spise meget, så skal du ikke proppe ham og lade ham selv styre det i starten. Det er vigtigt at du starter med 4-5 skefulde og stopper, så hans mave har en mulighed for at følge med.
Hvis du starter allerede når han er 4 måneder, så vil jeg anbefale dig at du bibeholder den samme type grød de første 3-7 dage og øger indtaget stille og roligt. Efter en uges tid kan du begynde at tilbyde en anden type grød, så han får lidt forskellig smag og du kan stille og roligt også begynde at tilbyde lidt frugtmos som topping for at variere smagen lidt.
Frugtmos kan, som du skriver, også have en positiv effekt på maven - f.eks. sveskemos, æble og pæremos. Ved siden af tilbyder du vand af et lille glas eller en lille kop, så han kan lære at drikke på denne måde.
Jeg anbefaler at man starter med skemad til frokost og øger indtaget langsomt. Når det går godt og han kan spise en lille dl. så kan du begynde at tilbyde ham skemad 2 gange dagligt, så han får grød til frokost som han plejer og så også begynder at få lidt grøntsagsmos til aften. Her vil han måske være omkring 5-5½ måned. Det er bedre at få lidt fordelt på to måltider end at spise et stort måltid på en gang. Grøden bibeholder du, så han får noget han kender og så kan I forsøge at introducere lidt grøntsagsmos. Det kan være mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash I starter med. Igen vand af kop eller lille snapseglas at drikke til.
I alt hjemmelavet mad skal der tilsættes en tsk fedtstof med mindre du laver maden 100 pct på modermælkserstatning. Hvis du vælger at købe færdiglavet børnemad, så indeholder de normalt fedt og man behøver ikke tilsætte ekstra - men tjek brugsanvisningen på pakken, og følg altid hvad de skriver.
Det er en god idé at bruge forskellige typer fedtstof. I en grød smager smør, kærgården og andre blandingsprodukter ofte bedst, hvorimod til en grøntsagsmos kan man også godt bruge lidt olie, plantemargarine og lignende.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke!
God appetit, når I kommer dertil og rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske